Minister garanterer timemodel - på et tidspunkt

Transportminister Pia Olsen Dyhr "satser på", at der fremover vil være en times togtur mellem de største byer.

Artiklens øverste billede
Og Pia Olsen Dyhr forsikrer, at selvom midlerne til Hovedgård-Aarhus ligger i en reservepulje, så vil den blive bygget.

- Vi kommer til at levere en timemodel. Jeg kan ikke forestille mig andet.

Sådan lyder det fra transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) efter, at aftalen om en togfond til 28,5 milliarder kroner - med et døgns forsinkelse - er faldet på plads mellem regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Den helt store del af fonden er den såkaldte "timemodel", der skal sikre de rejsende, at der blot vil være en times togrejse mellem de største byer i Danmark, nemlig København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg.

Det står i aftalen

Timemodellen lægger beslag på 14,8 af togfondens milliarder. Det understreges dog i aftalen, at man foreløbig ikke lægger sig fast på, hvor de såkaldte superlyntog skal standse på ruten mellem de store byer.

Hvis man ikke ved, hvor togene skal standse, hvordan kan man så vide, hvor lang tid der er mellem de store byer?

- Det står i aftalen, at de skal stoppe i København, Odense, Aarhus, Aalborg og Esbjerg, og det er, fordi vi satser på en time mellem byerne. Men jeg tror, at danskerne har forståelse for, at vi ikke skal lave køreplaner på Christiansborg.

En del af forudsætningerne for at opnå en times togtur mellem de store byer er, at der laves en ny strækning mellem Hovedgård ved Horsens og Aarhus.

I 2024 eller 2025

Finansieringen af den strækning er imidlertid lagt i togfondens buffer på godt fem milliarder kroner.

Og Pia Olsen Dyhr forsikrer, at selvom midlerne til Hovedgård-Aarhus ligger i en reservepulje, så vil den blive bygget.

- Selvfølgelig skal have bygget Hovedgård-Aarhus. Det er forudsætningen, og vi har også forpligtet os til at gøre det.

Kan du garantere, at der kommer en times kørsel mellem de store byer?

Man kan jo aldrig garantere noget som helst i den verden. Men der kommer en timemodel. I 2024 eller i 2025, lyder det fra transportministeren.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.