DF'er ville have fribilletter af DSB
DF's transportordfører føler sig misbrugt, efter det er kommet frem, at han ville have gratis transport til sin datter.
"Det kommer til at se uheldigt ud," indrømmer Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, over for Jyllands-Posten, efter det er kommet frem, at han efterspurgte fribilletter af DSB til sin datter.
Indrømmelsen kommer efter, at BT lørdag kan fremvise en mailkorrespondence, hvor folketingspolitikeren efterspørger gratis togbilletter.
Folketingspolitikeren kontaktede således det kontroversielle PR-bureau Waterfront, der havde DSB som kunde den 14. maj 2012.
"Kan du hjælpe?"
Kim Christiansen skriver følgende til Waterfronts direktør, Lars Poulsen:
"Hej Lars. Har du stadig DSB som kunde. Jeg har videresendt en mail fra min datter, som er ved at afslutte sin uddannelse. Hun skal være (producerass.) til at lave denne film...de har fået nogle gode spillere med som arbejder gratis, men der skal betales transport, så lidt fribilletter fra DSB vil gøre...Er det noget du kan formidle eller hjælpe mig med et navn," lyder det ifølge BT i mailen, som er sendt til Lars Poulsen.
"God ven, når det brænder"
Direktøren sendte efterfølgende mailen videre til DSB's underdirektør, Peder Nedergaard Nielsen, og skriver bl.a:
"Prøv lige at overveje om ikke vedhæftede vil være en god idé, og i den overkommelige kategori. Vi har en god ven i Kim, når det brænder."
Kim Christiansen sidder i transportudvalget i Folketinget og har således indflydelse, når der bl.a. skal lovgives om DSB.
Føler sig misbrugt
Han erkender, at det ser uheldigt ud, at han har sendt en mail, hvor han har bedt om fribilletter. Men han føler sig samtidig misbrugt af Lars Poulsen, fordi han ifølge Kim Christiansen blæser historien op.
"Lars Poulsen får det til at se uheldigt ud. Det betyder, at jeg også fremadrettet vil tænke mig meget om, inden jeg omgås personer som Lars Poulsen," siger Kim Christiansen til Jyllands-Posten.
Han understreger samtidig, at han ikke er nogen "specielt god" ven af Waterfront-direktøren og ikke har været det på noget tidspunkt.
"DSB deler i forvejen billetter ud"
"Jeg har skrevet til Lars Poulsen og bedt om at få en kontaktperson, så min datter vidste, hvor hun skulle sende sin ansøgning hen. Det er, hvad der er i det. Det fremgår jo også af e-mailen."
Hvad får dig til at tro, at DSB vil give fribilletter til din datter?
"Det er ikke til min datter, men til det projekt, hun havde gang i. Hun spurgte mig, om jeg kunne finde en kontaktperson, hun kunne sende en ansøgning hen til."
Er det normalt, at DSB giver fribilletter til den slags projekter?
"Det må du spørge DSB om. Men hvis ikke man spørger dem, så gør man i hvert fald ikke. Og man kan jo ikke fortænke nogle unge mennesker i at ansøge om at få nogle fribilletter, når man har et eller andet projekt. De står jo i forvejen og deler dem ud på alle mulige stationer."
"Ikke noget odiøst i det"
"Det eneste, jeg beder Lars Poulsen om, fordi han har DSB som kunde, er, om han kan hjælpe mig med et navn i forhold til, at min datter kan sende en ansøgning."
Hvorfor er det ikke bare din datter, der undersøger det?
"Der er ikke noget odiøst i, at min datter spørger mig, om jeg har mulighed for at hjælpe med en kontaktperson."
Jyllands-Posten har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Lars Poulsen.
Kim Christiansen har tidligere været involveret i skandalen med Waterfront og DSB.
I januar viste det sig, at Waterfront har arbejdet for at ændre Dansk Folkepartis holdning til DSB. Målet var, ifølge interne mails, at flytte Dansk Folkeparti fra at være "modstander af DSB til aktiv medspiller," afslørede DR.
Dengang afviste Kim Christiansen, at den mission var lykkedes.