DSB og Banedanmark jubler over togfond

Planen om en timemodel og elektrificering er historisk, mener selskaberne.

Artiklens øverste billede
Målet er, at det skal tage en time at komme fra København til Odense, fra Odense til Aarhus og fra Aarhus til Aalborg.

Regeringens plan om at gennemføre den såkaldte timeplan for jernbanen og samtidig elektrificere store dele af jernbanenettet vækker begejstring hos de statsejede selskaber, der til daglig beskæftiger sig med de danske skinner.

- Timemodellen er den ultimative satsning på jernbanen, siger Banedanmarks administrerende direktør Jesper Hansen til Ritzau.

Han mener, at den investering i togtrafikken, som regeringspartierne lægger op til, vil gøre det muligt at nå målsætningen fra 2009 om en fordobling af passagertallet på jernbanen inden 2030.

- Det er væsentligt skridt på vejen, for det gør det kapacitetsmæssigt muligt at lave en fordobling. Det her vil være transformerende for det samlede transportsystem, siger Jesper Hansen.

Vækker glæde

Regeringens plan er at gennemføre de nødvendige investeringer til den timemodel, som har været på tegnebrættet siden forliget om "En Grøn Transportpolitik", som blev lavet i 2009.

Målet er, at det skal tage en time at komme fra København til Odense, fra Odense til Aarhus og fra Aarhus til Aalborg.

Den udsigt vækker glæde hos det statsejede togselskab, DSB.

- Det er en historisk plan for togdriften i Danmark, udtaler administrerende direktør Jesper T. Lok i en pressemeddelelse.

- En kommende indførelse af timemodellen mellem København, Odense, Aarhus og Aalborg vil give et betydeligt løft for kunderne og for mange danskere gøre toget endnu mere attraktivt, tilføjer han.

Det rigtige tidspunkt

Netop nu er DSB i gang med forarbejdet til et indkøb af elektriske tog, og derfor er meldingen om en yderligere elektrificering af jernbane er kærkommen.

- Regeringens udmelding kommer på det helt rigtige tidspunkt.

- Vi kan nu for alvor fortsætte vores planlægningsarbejde med at anskaffe fremtidens tog vel vidende, at vi vil kunne satse på moderne elektriske tog som bærende materiel i fremtiden, siger DSB-direktøren.

Ritzau

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.