Letbane-tog i storbyer får et skub

Et nyt forlig i Folketinget baner vej for flere letbane-anlæg rundt i Danmark.

Artiklens øverste billede

Hvis der er mennesker nok i et større område omkring en by af en vis størrelse, vil Folketingets transportpolitikere fremover være åbne for, at der kan laves letbaner.

Det skriver de i en forligsaftale om, hvordan foreløbig en mia. kr. skal fordeles til gavn for kollektiv trafik, cykelstier og togdrift.

Foreløbig bruger de to mio. kr. til at få undersøgt, hvilke muligheder, der er i at lave letbane ved de større byer i Danmark.

Herunder kan du læse mere konkret om de større byer og letbaneprojekter.

Odense

I Odense er en vvm-undersøgelse i gang, og den skal vise muligheden for at etablere en letbane, der skal fordele trafikken mellem midtbyen, et kommende universitetshospital, universitetet og forsker- og videnparken.

Folketingspolitikerne afsætter nu 15 mio. kr., som skal sætte ekstra skub i planen om en letbane i Odense.

København

Til gavn for Københavns-området afsættes fem mio. kr. til en analyse i Hovedstadsområdet.

Det handler mere konkret om at få udpeget nye trafikknudepunkter og få analyseret mulige udbygninger med metro og letbane.

Parterne kalder det oplagt at udvikle Ny Ellebjerg station og Glostrup station til sådanne fremtidige centrale knudepunkter.

Aalborg

Også i Aalborg kan byens udvikling med blandt andet undervisnings- og sundhedsinstitutioner understøttes med nye, højklassede kollektive trafikløsninger.

Poliytikerne bag forliget noterer sig, at Aalborg Kommune, Region Nordjylland og Nordjyllands Trafikselskab er i gang med indledende undersøgelser af en mulig letbane i området.

En vvm-undersøgelse ventes at koste 12 mio. kr., og den ønskes igangsat i 2014.

Forligsparterne er klar med 6 mio. kr., som øremærkes statens bidrag til vvm-undersøgelsen i Aalborg.

Aarhus

I Aarhus er letbane-projektet nu så langt fremme, at der er gang i en udbudsrunde.

Forligspartierne skriver i deres nye transportaftale, at en fremtidig driftsøkonomisk løsning for Aarhus Letbane er en elektrificering af Grenaabanen.

Elektrificeringen sikrer, at Aarhus Letbane kan indkøbe afprøvet standardmateriel til hele letbanen.

Parterne noterer sig, at en elektrificering af Grenaabanen skaber mulighed for, at driftsselskabet for Aarhus Letbane kan minimere omkostningerne til drift.

Parterne er enige om at reservere 100 mio. kr. til at dække nettoomkostningerne ved en evt. elektrificering af Grenaabanen.

Dam: Derfor bruger vi milliard på trafik 

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.