Lastbiler skal væk fra myldretiden

Lastbiltrafik skal spredes over hele døgnet, siger transportministeren og Dansk Industri.

Artiklens øverste billede

Der skal prikkes hul på trængselsproblemerne på landets veje, og det skal blandt andet ske ved at fordele lastbiltrafikken på alle døgnets 24 timer.

Sådan lyder forslaget fra transportminister Henrik Dam Kristensen (S) og den nyvalgte formand for DI Transport, Anne Kathrine Steenbjerge, der efter et møde i fredags enedes om at arbejde videre med tanken.

"Det er hundehamrende dyrt, når en lastbil snegler sig af sted, fordi der er meget trafik. Og den er i sig selv med til at gøre, at der er meget trafik. Hvis man kan stille på nogle parametre, hvor man laver om på det, så kan man få en gevinst," begrunder Henrik Dam Kristensen over for Jydske Vestkysten mandag.

Tusinder af timer spildes

Mange steder i landet er der trængselsproblemer, fordi trafikmængden er konstant stigende, og især omkring myldretiderne spildes mange tusinder af timer i bilkøer og på grund af langsomtkørende trafik.

Den nye DI-transportformand er varm talsmand for at se med nye øjne på transportsektoren og gøre den mere grøn.

"Vi bliver nødt til at kigge anderledes på hele vores samfundsstruktur, så vi kan få udnyttet vores ressourcer endnu bedre og ikke kun mellem 9 og 17. I transporterhvervet vil der være meget produktivitet at hente, hvis vi kunne arbejde efter en tanke om døgnsamfundet, hvor vi, via udvidede åbningstider på godsterminalerne og hos kunderne, kunne levere varer døgnet rundt," siger Anne Kathrine Steenbjerge på DI Transports hjemmeside.

DI: Ansvar for miljøet

"I transporterhvervet skal vi tage ansvar for den store CO2-udledning, vi er årsag til, og vi skal udvikle en bæredygtig og innovativ transportsektor. En reel grøn omstilling af transportsektoren skal være målet, og et af virkemidlerne er også at indrette vores afgifter herefter, så de fremmer grønne transporter," siger DI Transports formand, som fik håndslag fra ministeren til den dagsorden.

Henrik Dam Kristensen vurderer, at der er "lavthængende frugter", som kan høstes med det samme, men andre mål skal nås i et længere tidsperspektiv.

"Men hvis du ikke får startet, så sker der i hvert fald under ingen omstændigheder noget. Hvis det bare handlede om alt det, vi kunne gøre her og nu, så kunne vi jo bare tage at gøre det. Det handler også om at se morgendagen," siger Henrik Dam Kristensen til Jydske Vestkysten.

En del nattrafik i forvejen

Hos FDM byder man de nye tanker velkommen, men direktør Thomas Møller Thomsen gør opmærksom på, at man ikke kan fjerne al lastbiltransport af varer i dagtimerne med et snuptag.

"Nogle steder vil det ikke betyde noget, fordi der ikke er trængsel i forvejen. Mens det andre steder i de større byer vil betyde en anseelig aflastning," siger Thomas Møller Jensen til Jydske Vestkysten.

I forvejen kører en del lastbiler om natten, og nogle chauffører foretrækker at køre om natten, fordi der er langt mindre trafik.

"Mens der er andre, der absolut ikke vil og har det dårligt med det. Vi ved jo alle sammen, at natarbejde i sig selv er usundt. Når det er sagt, kører en del af vores medlemmer om natten. Det er vores overenskomster bygget til," siger Allan Dakin, formand for chaufførgruppen hos 3F Transport i Esbjerg, til Jydske Vestkysten.

Hvad siger du til forslaget om at flytte lastbiltrafik væk fra myldretiden?

Kom med din mening

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.