- Opdateret 12/11/2011 kl. 12:56
Skatter og afgifter stiger fem mia.
Regering og EL enige om finanslovramme. Afgift på reklametryksager skal give 400 mio. kr.
Regeringen og Enhedslisten er enige om at lade skatter og afgifter stige med fem milliarder kroner på næste års finanslov samt indføre en afgift på reklametryksager på 400 millioner kroner.
- Vi har nu en aftale om rammen for, hvad vi forhandler om. Vi er enige om at skaffe de penge med henblik på nogle nye initiativer, siger finansminister Bjarne Corydon (S), efter at han lørdag formiddag indgik aftalen med S-R-SF-regeringens støtteparti.
To formål
Afgiften på reklametryksager skal bruges til at kompensere lave indkomster under 212.000 kroner for de nye skatter og afgifter. Den samlede såkaldte grønne check til voksne med lave indkomster forhøjes fra 1.300 til 1.580 kroner årligt.
Ifølge Enhedslistens politiske ordfører, Johanne Schmidt-Nielsen, har den nye afgift på husstandsomdelte reklamer to formål:
- Det er en afgift, som er god for miljøet, da det forhåbentlig vil begrænse de store bunker af reklamer som ligger i vores postkasser, siger hun.
- Og så får vi nogle penge ind, som vi kan bruge til at skabe en bedre social balance. Vi kan kompensere førtidspensionisten, folkepensionisten og de arbejdsløse for dele af de nye afgifter, som der kommer, fortsætter hun.
Blå blok er ude
Aftalen mellem finansministeren og Liste Ø betyder samtidig, at blå blok definitivt er ude af de centrale forhandlinger om næste års finanslov.
- Det betyder, at det centrale forhandlingsforløb nu fortsætter med Enhedslisten, for der er tilslutning fra Enhedslisten til den præmis, regeringen har lagt op, om at vi øger skatter og afgifter med fem milliarder kroner. Dermed Enhedslisten og ikke VKO, siger Bjarne Corydon.
Regeringen forhandler dog stadig med de borgerlige partier om blandt andet et nyt politiforlig og om de såkaldte sats-midler.