Forsker advarer mod lavere bilafgifter

Lav afgift på benzinøkonomiske biler vil friste danskerne til unødige bilkøb, mener trafikforsker.

Lavere afgifter på miljøvenlige køretøjer er ikke ensbetydende med mindre forurening fra den danske bilbestand.

Sådan lyder advarslen fra trafikforsker Harry Lahrmann, efter at regeringen har varslet en ny, provenu-neutral omlægning af bilafgifterne.

- Det er simpelthen gift for miljøet, konstaterer Harry Lahrmann, som er lektor ved Aalborg Universitet.

Små biler bruges mere

Han mener, at udviklingen siden den seneste afgiftsomlægning i 2007 taler sit tydelige sprog.

- Danskerne skynder sig ud og køber en hel masse små biler, og når sådan en står ude i carporten, tager de den i stedet for cyklen eller den kollektive trafik, siger trafikforskeren.

Han henviser til tal fra Danmarks Statistik, der viser, at antallet af private personbiler per 1000 indbyggere herhjemme er steget fra 361,6 i starten af 2007 til 378,2 i starten af i år.

Samtidig er andelen af familier, der har to eller flere biler, steget fra 13,1 procent i 2008 til 14,1 procent i år. Og det på trods af den økonomiske krise.

Små biler sælger bedst

Hos Danske Bilimportører bekræfter chefkonsulent Tejs Laustsen Jensen, at det især er de små, benzinøkonomiske biler, som danskerne har kastet sig over de seneste år.

- Der er ingen tvivl om, at afgiftsomlægningen fra 2007 ændrede markedet, så de små biler fik en større andel. Men det er en udvikling, som er blevet forstærket af en større prisfølsomhed på grund af krisen, forklarer chefkonsulenten.

I stedet for at opfordre forbrugerne til at købe flere biler med lavere afgifter opfordrer Harry Lahrmann i stedet politikerne til at hæve afgifterne på de benzinslugende køretøjer uden at sænke den på de benzinbesparende.

Den model får opbakning hos Enhedslisten.

- Vi vil gerne forhøje afgiften på de store benzinslugere, men de penge, der kommer ind, skal bruges til at udbygge og billiggøre den kollektive trafik. Det er det, der batter noget miljømæssigt, siger partiets trafikordfører Henning Hyllested.

Ritzau

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.