V: Alle har ret til et hurtigt svar
Borgerne skal automatisk have medhold, hvis myndighederne svarer for langsomt, foreslår Venstre.
Det offentlige er alt for langsom til at svare på borgernes ansøgninger.
Derfor skal der allerede i næste valgperiode indføres bindende tidsfrister på alt fra byggesager til familiesammenføring.
Det mener Venstres næstformand, Kristian Jensen, som vil revolutionere den offentlige sektors kontakt til borgerne.
»I dag er det fuldstændig overladt til kommunen at bestemme, hvornår den har lyst til at svare. Jeg mener, at vi bør lave nogle klare retningslinjer for, hvor lang tid der må gå, før en borger skal have et svar fra en offentlig myndighed. Og hvis ikke den offentlige myndighed har svaret inden for fristen, skal borgeren have ret,« siger Kristian Jensen, som kalder forslaget »en liberal revolution i forhold til at sikre borgerne rettigheder«.
Friplads og hjemmehjælp efter en uge
Han peger på, at hvis en kommune ikke svarer en familie på en ansøgning om friplads i børnehaven inden for en uge, skal familien automatisk have tildelt fripladsen.
På områder som boligstøtte, hjemmehjælp og sociale ydelser skal tidsfristen også maksimalt være en uge, mens eksempelvis miljøsager skal have længere svartid.
Kristian Jensen erkender, at nogle borgere kan ende med at få en ydelse, som de ikke er berettigede til, fordi kommunen har overskredet en tidsfrist.
»Skulle nogle enkelte få noget, de egentlig ikke havde ret til, må vi leve med det,« siger Kristian Jensen.
KL: Barnagtigt
KL's formand, Jan Trøjborg (S), kalder forslaget »barnagtigt og useriøst.«
»Danskerne vil da ikke finde sig i, at der er nogen, som får en ydelse, de ikke skulle have haft, bare fordi sagsbehandlingen skal gå stærkt. Det er ikke gennemtænkt,« siger Jan Trøjborg.
Også formanden for de danske socialrådgivere, Bettina Post, ryster på hovedet over forslaget.
»Det lyder som et vanvittigt skoleridt. Du risikerer, at kommunerne automatisk begynder at sige nej til alle ansøgninger for at overholde tidsfristen, hvilket vil betyde en overbelastning af klagesystemet,« siger Bettina Post.