Breaking
Få breaking news via vores app | Få nyheden på mail
Politik

Billigere biler får CO2-udslip til at stige marginalt

Selv om udslip kun ventes at stige med 1000 ton, er det et skridt i den forkerte retning, mener Dansk Energi.

Det vil ikke have nævneværdige miljømæssige konsekvenser at sænke registreringsafgifterne på biler.

Det vurderer regeringen i det lovforslag, der blev fremsat tirsdag, og som betyder, at en lang række biler er blevet billigere at købe.

CO2-udledningen fra vejtransporten skønnes med betydelig usikkerhed at blive forøget med 1000 ton CO2. Det viser beregningerne i lovforslagets bemærkninger.

Efterhånden som ændringen slår igennem på den samlede bilpark, vil effekten blive cirka 1300 ton CO2 årligt.

- Hertil kommer, at omlægningen for varebiler tilskynder til øget energieffektivisering og må derigennem forventes at bidrage til en reduktion af CO2-udledningen, står der.

Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige konsekvenser for udledningen af skadelige stoffer, der bidrager til lokal luftforurening.

Den samlede CO2-udledning fra vejtransporten er cirka 11,4 millioner ton om året.

Men selv om de 1000 ton er et lille tal set i det lys, så er det stadig et skridt i den forkerte retning, mener brancheorganisationen Dansk Energi.

- Danmarks opgave er ikke at stå stille og hoppe på stedet. Det er at gå fremad, siger Dansk Energis direktør, Lars Aagaard.

- I næste uge vil EU's klima- og energiministre vedtage skrappe mål for reduktion af vores udledning af drivhusgasser. Og Danmark vil få et af de største mål i EU. Så vi skal reducere rigtig meget.

- Hvis ikke snart transportsektoren begynder at bidrage til det, betyder det at vi kommer til udfase olie- og naturgasfyr. Eller vi kommer til at reduceres vores landbrugsproduktions størrelse, siger Lars Aagaard.

Tirsdag skrev netmediet Altinget, at beslutningen om at sænke prisen for at køre over Storebælt ventes at få CO2-udledningen til at stige med 57.000 ton årligt.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Fire grønne organisationer: Landbrugets klimaindsats kan ikke vente – ellers skyder vi os selv i foden
Christian Ege, sekretariatsleder Det Økologiske Råd | Mads Flarup Christensen, generalsekretær Greenpeace | Bo Øksnebjerg, generalsekretær WWF Verdensnaturfonden | Søren Bojer Nielsen, direktør Danmarks Naturfredningsforening
Det er ekstremt vigtigt, at vi herhjemme er ambitiøse på klodens vegne.
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Mindeord om Synnøve Søe

Angela Brink
I omtalerne i forbindelse med Synnøve Søes bortgang glemmes det, at hun var en virkelig verdensdame, der aldrig sagde et ondt ord – et kendetegn, man ikke just kan genfinde hos alle dem, der havde en holdning til hende.

Blog: Gyldendalhistorie ser bort fra det vigtigste i kulturkampen

Mikael Jalving
Politikere er sjældent ideologer eller tænkere, og derfor finder idé- og værdidebatten som regel sted andre steder end på Christiansborg og Slotsholmen.

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her