Minister: Førerløse S-tog vil give flere tog døgnet rundt

Hovedstadens S-bane kan være førerløs i 2030. Det vil give flere, billigere og mere punktlige tog, lyder det.

S-tog i alle døgnets timer, flere tog i myldretiden, højere punktlighed og færre aflyste afgange.

Der er flere gevinster ved at indføre førerløs togdrift på S-togsbanen, viser en ny rapport, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) har sendt til Folketinget.

- Med førerløs teknologi på S-banen vil man kunne køre væsentligt flere S-tog end i dag, uden at det koster flere penge for samfundet, siger ministeren i en pressemeddelelse.

- Det vil endda være muligt at lade S-togene køre i døgndrift, sådan som vi kender det fra metroen. Det vil være en stor gevinst for mange mennesker, som får et helt nyt mobilitetstilbud.

Muligheden for automatisk togdrift indgår allerede som en del af det nye signalsystem, der tages i brug for S-togene i disse år.

En overgang til førerløse tog kræver derfor kun "mindre investeringer", hvis den sker i forbindelse med, at der alligevel skal indkøbes nye tog. Det skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i pressemeddelelsen.

- Jeg mener, at vi bør se på mulighederne for at gøre S-togene førerløse, når vi skal købe nye tog til S-banen i de kommende år.

- På længere sigt kan det overvejes, om det også er relevant at undersøge perspektiverne i en automatisering af regional- og fjerntogstrafikken, siger Ole Birk Olesen.

Alle nødvendige investeringer kan finansieres med "de driftsøkonomiske gevinster", lyder det videre fra ministeriet. Det indebærer blandt andet besparelser på lønninger til togførere.

Projektet med førerløse tog kan gennemføres i årene fra 2022 til 2030, så S-togene er fuldt førerløse i 2030.

Inden der tages endeligt stilling til projektet, skal der gennemføres en tillægsanalyse. Den skal give bud på, hvordan ansvar og ejerskab fordeles på et førerløst S-togsnet.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.