Politikere og fagbevægelsen kede af ny SAS-kurs: Der foregår et ræs mod bunden i europæisk luftfart

I et forsøg på at tage konkurrencen op med lavprisselskaberne opretter SAS nye baser udenfor Skandinavien.

Artiklens øverste billede
SAS forsøger sig nu at låne taktikker fra lavpriskonkurrenterne. Arkivfoto: Thomas Borberg

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS har besluttet at oprette sine første to baser uden for Skandinavien i et forsøg på at kopiere nogle af metoderne fra lavpriskonkurrenterne Ryanair og Norwegian.

Planerne skal på sigt spare det pressede flyselskab penge, men allerede nu bliver beslutningen mødt med hårde ord og alvorlige miner fra både politikere og fagbevægelsen.

»Det er stærkt bekymrende,« siger LO's formand Lizette Risgaard.

Hun frygter, at de nye SAS-ansatte vil få dårligere løn- og arbejdsvilkår.

»Den her beslutning fra SAS er endnu en konsekvens af, at der foregår et ræs mod bunden i europæisk luftfart. Det er stærkt bekymrende, og der er massivt brug for politisk handling i EU nu, hvis europæisk luftfart skal overleve på ordentlige vilkår,« siger Lizette Risgaard i en skriftlig kommentar.

SAS oplyste onsdag i en pressemeddelelse, at man et irsk datterselskab, som skal stå for driften af to nye baser i henholdsvis London og et unavngivet sted i Spanien.

Tiltaget er nødvendigt for at kunne drive forretning på samme vilkår som konkurrenterne, lyder det, og rykket ud i Europa skal således blandt andet sikre »selskabets langsigtede konkurrencedygtighed« ved at reducere omkostningsforskellen til konkurrenterne og samtidig give SAS en større bid af den eftertragtede ferietrafik.

Modellen med at drive luftfart fra Irland er allerede kendt fra SAS' rivaler, lavprisselskaberne Norwegian, Ryanair og Easyjet.

Ved at oprette baser uden for Skandinavien får SAS mulighed for at ansætte medarbejdere på billigere overenskomster i lande, hvor der også er lavere skattetryk end i Skandinavien. Dermed kan lønudgifterne sænkes i selskabet, der er presset af den benhårde konkurrence i flybranchen.

Ifølge Lizette Risgaard må de europæiske lande i fællesskab gå sammen om at skabe ordentlige rammer for europæisk luftfart, så selskaberne ikke konkurrerer om at presse medarbejdernes løn- og arbejdsvilkår nedad. Det er en opgave, som transportminister Ole Birk Olesen (LA) bør og skal gå ind i, mener hun.

Desuden forventer hun »selvfølgelig«, at SAS, som noget af det første, indgår en overenskomst med de relevante overenskomstbærende fagforeninger, så de medarbejdere, der skal arbejde på de nye baser i England og Spanien, får ordnede forhold.

Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen deler ærgrelsen over SAS' nye strategi.

»Det er bekymrende, at man hele tiden skal gå efter laveste fællesnævner: Lavest mulig skat, lavest løn og ringere arbejdsvilkår. Jeg forstår godt, at SAS ser sig nødt til at gøre som alle de andre, men det er da ærgerligt, at det skal være sådan,« siger han.

DF-ordføreren frygter, at denne »løntrykning« i sidste ende kan skade flysikkerheden. Derfor er der brug for, at EU-landene trækker i arbejdstøjet for at sikre fælles rammevilkår for luftfarten. Gerne med danske ministre i spidsen.

Ligesom LO og DF mener SF's transportordfører Karsten Hønge, at regeringen bør gå mere aktivt ind i kampen for at sikre helt klare og ordentlige regler for flybranchen på tværs af Europa.

»Vi er nødt til at få noget fælles europæisk regulering. Ellers er det det rene vilde vesten, hvor piratselskaber presser priserne og forholdene ned over for statsstøttede selskaber,« siger han og beskriver flybranchen som »syg i sin kultur.«

Karsten Hønge bemærker samtidig, at SAS nu bevæger sig ned ad en vej, som selskabet ikke tidligere har villet gå ned ad.

»Derfor er der noget principielt over dagens beslutning,« mener han.

Han forstår dog godt, at SAS føler sig presset til at tage skridtet og oprette nye baser, for at kunne reducere omkostningerne. Selskabet står »med ryggen mod muren« i den skarpe konkurrence med lavprisselskaberne, medgiver han. Og derfor kan SF nødtvungent acceptere SAS-planen, hvis den holder sig på det foreslåede niveau og ikke vokser sig større.

Sker dét, mener Karsten Hønge, at den danske stat må overveje at trække sig helt ud af selskabet.

Transportminister Ole Birk Olesen har i dag ingen kommentarer til SAS' udflagning. Fra regeringens side er der finansminister Kristian Jensen, der udtaler sig, oplyser ministeriet.

Kristian Jensen siger, at flykunderne vil have konkurrencedygtige priser, og derfor er SAS nødt til at gennemføre rationaliseringer.

»SAS er nødt til at tage samme værktøjer i brug som andre tilsvarende selskaber,w siger han til TV2 News.

Karsten Hønge har nu kaldt Ole Birk Olesen i samråd for blive klogere på regeringens planer for SAS. Også Kim Christiansen vil drøfte SAS-sagen med transportministeren.

SAS Group er delvist ejet af de skandinaviske lande. Sverige ejer 17,2 pct., Danmark 14,3 pct. og Norge 11,5 pct, mens private aktionærer udgør 57 procent.

SAS blev dannet i 1946, og flyver til 119 forskellige destinationer.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.