Regning for at flytte bilister over i toget kan krympe

Transportministeriet og tre trafikforskere vurderer, at tidligere beregninger om togdriften ikke er holdbare.

Artiklens øverste billede
Mangel på lokoførere får nu DSB til at aflyse flere afgange med regionaltog mellem Roskilde og Østerport Station i København i alle weekender frem til juli.

Måske er det alligevel ikke så dyrt at flytte bilister over i toget, som det tidligere er blevet påstået.

Sådan lyder det fra en række trafikforskere og Transportministeriet ifølge fagbladet Ingeniøren.

Dermed punkteres transportminister Hans Christian Schmidts (V) grundlag for at satse på mere vejtrafik og mindre jernbane nu af hans eget ministerium.

Beregningerne i et notat fra Transportministeriet, der viser, at det ville koste staten 22,6 milliarder kroner om året at flytte 20 procent af bilisterne over i tog, bygger nemlig på uholdbare forudsætninger.

Notatet trak i april store overskrifter i medierne og fik ministeren til at varsle forhandlinger om nye investeringer i vejnettet.

Men Transportministeriet har med egne ord foretaget en "meget forsimplet beregning", der forudsætter, at omkostningerne i togdriften ikke ændrer sig, selv om det lykkes at få flere over i toget.

- Det er ikke sikkert, at enhedsomkostningerne per personkilometer i togdriften forbliver lineære og uændrede (...) Togdrift har betydelige stordriftsfordele, hvilket betyder, at en ekstra personkilometer overflyttet fra personbil vil bidrage positivt til driftsøkonomien i det eksisterende togsystem, skriver ministeriet til Ingeniøren.

Derfor ville notatets antagelse "ikke være retvisende i almindelige driftsøkonomiske analyser og prognoser", erkender ministeriet.

Tre trafikforskere, der har gennemgået notatet for Ingeniøren, er enige. En af dem er Morten Skou Nicolaisen, trafikforsker og adjunkt ved Aalborg Universitet.

- Overordnet set er det et meget forsimplet regnestykke, som jeg har svært ved at tage seriøst. Hvis der kommer flere kunder i den offentlige transport, vil den givetvis blive mere rentabel grundet stordriftsfordele. En lineær fremskrivning af omkostninger virker helt urealistisk, siger han til Ingeniøren.

Transportordførere fra Socialdemokraterne og De Radikale betegner ministeriets notat som vildledning.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra transportministeren.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.