Langt om længe penge til motorvejen

Løftet er gammelt, men pengene er nye. Efter årelangt tovtrækkeri er der fundet penge til en motorvej mellem Herning og Holstebro.

Artiklens øverste billede
Efter flere års slagsmål er der enighed om at afsætte 3,4 mia. kr. til en ny motorvej. Men hvilken vej skal vejen gå? Her starter en ny debat.

I dag sættes der foreløbigt punktum i den årelange politiske strid om motorvejen mellem Herning og Holstebro. For finansminister Bjarne Corydon (S) er parat med en længe ventet pose penge til den omdiskuterede asfalt.

»Regeringen foreslår at reservere 3,4 mia. kr. til at få bygget en motorvej mellem Holstebro og Herning,« siger han og forklarer, at det er penge, som er frigjort i forbindelse med besparelser i forsvaret, hvor der blandt andet lukkes kaserner.

»Det nye forsvarsforlig indebærer, at der også frigøres et engangsbeløb, som vi synes er naturligt at investere i at løse den opgave med motorvejen,« siger Corydon.

Livsfarlig

Løftet om en motorvej blev i sin tid udstedt af VK-regeringen, der brugte vejen som kompensation for at have placeret det kommende supersygehus i Gødstrup ved Herning. For beboerne i Nordvestjylland var rasende over at få længere til sygehuset. I Thyborøn havde folk udsigt til at skulle køre næsten 100 km ad landevej for at nå frem til nærmeste akutmodtagelse i Gødstrup. Men en motorvej kunne forkorte den ambulancetur, hvor minutterne i yderste konsekvens er et spørgsmål om liv eller død.

Før finansieringen var på plads kom den nye S-R-SF-regering dog til. De overtog både løftet om en motorvej og den tilhørende milliardregning.

Først nu - halvandet år senere - er regeringen dog parat med pengene. Bjarne Corydon erkender, at regeringen har presset jydernes tålmodighed:

»Spørgsmålet har måske hængt i luften lige lovlig længe, må man nok sige.«

Men hvis partierne bag forsvarsforliget i dag nikker ja til rammen, er det slut med balladen om motorvejspengene, forsikrer han:

»Så bør vi kunne anse opgaven for at være løst, hvis ellers alle om bordet er villige til at indgå en aftale,« siger finansministeren.

Bjarne Corydon vil dog ikke gå i detaljer om, hvor vejen og dens afkørsler præcis kommer til at sno sig i det midt- og vestjyske.

Sparepenge

Dansk Folkeparti er kritisk over for koblingen mellem besparelser i forsvaret og finansieringen af en motorvej. Men partiformand Kristian Thulesen Dahl erklærer sig samtidig enig i, at det er afgørende at komme i gang med vejbyggeriet hurtigst muligt.

»Motorvejen er helt nødvendig, og der er ingen tvivl om, at vi ønsker, at den motorvej står klar, når sygehuset åbner,« siger han.

Skal motorvejen være færdig i 2018, bør det gå tjept med at komme i gang, konkluderede Vejdirektoratet allerede sidste år.

Trods enigheden om at afsætte pengene, åbnes der dog et nyt kapitel i den politiske føljeton om motorvejen.

»Nu er det afgørende med de nødvendige tilslutninger til motorvejen oppe ved Holstebro, og jeg har set tal, der viser, at det vil koste flere penge end de 3,4 mia. kr. Men regeringen må lægge frem, hvordan de får det til at hænge sammen,« Kristian Thulesen Dahl.

I Venstre understreger gruppeformand Kristian Jensen også, at slagsmålet ikke er afgjort endnu.

»Det er glædeligt nyt, at pengene er fundet. Men vi har kun taget det første skridt. Nemlig at få frigivet pengene. Nu handler det om at sikre den bedst mulige løsning,« siger han.

Slut med partiskænderi

Regionsformand for Region Midt appellerer til borgfred, så byggeriet kan igangsættes hurtigst muligt:

»Det vigtigste er, at tingene kommer til at passe sammen, og at ambulancen kan køre sine 130 km. i timen hele vejen,«siger Bent Hansen, som skoser politikerne på Christiansborg for at have gjort sagen til et partipolitisk spil.

»Det politiske spil på Christiansborg slutter forhåbentlig her. Der har været for meget drilleri, og der er gået andre partihensyn i den. Vi undrede os da noget over, at det ikke bare var en del af finansloven for i år. Men nu gælder det om hurtigt at finde flertal for en ordentlig løsning,« siger han.

Det bliver i Transportministeriet, at den endelige vejmodel afklares. Der er flere milliarder kroners forskel på den billigste og den dyreste. Prisen afhænger blandt andet af, hvor langt nord for Holstebro, der skal være tilslutning til det vestjyske vejnet, mens der i den anden ende er spørgsmålet om, hvor tæt vejen skal på sygehuset.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen