Regeringen har fundet ekstra millioner til nødlidende busruter

140 millioner kroner ekstra til stigende brændstofpriser dækker ifølge regionerne slet ikke hele regningen.

Stigende priser på brændstof udløser et ekstra tilskud på 140 millioner kroner fra regeringen til de regionale trafikselskaber.

Det oplyser transportminister Trine Bramsen (S) i en pressemeddelelse.

- Der skal være god kollektiv trafik i hele Danmark. Derfor har vi besluttet at yde et ekstraordinært tilskud på 140 millioner til dækning af højere energipriser, siger transportministeren.

Tilskuddet kommer oveni de 125 millioner kroner, der i september blev bevilget ekstraordinært.

De penge var en kompensation for, at trafikselskaberne har oplevet tab af passagerer, siden coronarestriktionerne blev ophævet.

Næstformand i Danske Regioner Stephanie Lose (V) kalder det et fint bidrag.

Men det dækker slet ikke hele regningen for stigende priser på brændstof, siger hun til Ritzau.

- Når man ser på tværs af de kommunale og regionale ruter, så er brændstofudgifterne i runde tal 800 millioner kroner højere end budgetteret.

- Det er i det lys, at de 140 millioner kroner skal ses, siger hun.

De regionale trafikselskaber står for at drive de busruter, der krydser kommunegrænser.

Selskaberne står ifølge Stephanie Lose midt i en stor spareøvelse, hvor færre passagerer og stigende brændstofudgifter nogle steder kan betyde lukning af busruter.

- Jeg tror, at vi må være ærlige at sige, at vi ikke kommer til at undgå lukning af busruter.

- Det er så stor en manko, at man nogle steder i landet vil se, at det her vil føre til lukkede busruter.

I Region Midtjylland har man for nyligt besluttet sig for at droppe den mere miljøvenlige biodiesel til fordel for almindelig diesel i de regionale busser.

Det sker fra 1. januar 2023, og det vil give en besparelse i den kollektive trafik i regionen på 13,7 millioner kroner.

Det samme har man besluttet at gøre i Region Syddanmark, forklarer Stephanie Lose, som er formand for regionsrådet.

- Jeg er ked af, at det er nødvendigt, men omvendt må man også sige, at det ville være skidt for den grønne omstilling, hvis busruter lukker.

- Så det er et valg mellem to onder - enten at lukke busruter eller spare penge ved at bruge et andet brændstof.

Regeringen har indkaldt trafikselskaberne til et møde i november. Her skal det ifølge pressemeddelelsen drøftes, hvordan selskaberne skaber ”bedre, mere fleksible og attraktive bustilbud”.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.