Kritik udskyder lov om ny limfjordsforbindelse
Et kritisk høringssvar fra Miljøministeriet får Transportministeriet til at udskyde et lovforslag om et milliardprojekt ved Limfjorden.
Mangler i forarbejdet til loven, der skal realisere en tredje forbindelse over Limfjorden, får Transportministeriet til at udskyde lovforslaget, der skulle have været behandlet i Folketinget dette forår.
Det skriver Altinget.
I et 22 sider langt høringssvar oplister Miljøministeriet en lang række punkter, hvor Transportministeriet enten har formuleret sig for upræcist, ikke har lavet tilstrækkelige miljøundersøgelser eller slet ikke kommer ind på de miljømæssige konsekvenser af byggeriet af den nye forbindelse, der skal gøre det muligt at krydse Limfjorden vest om Aalborg over øen Egholm.
»Selve projektet står uklart beskrevet. Man har ikke forholdt sig tilstrækkeligt til den danske lovgivning eller til EU’s vandrammedirektiv og EU’s habitat- og fugledirektiver,« forklarer Ellen Margrethe Basse, professor emeritus i jura ved Aarhus Universitet, overfor Jyllands-Posten.
EU’s vandrammedirektiv har til formål at beskytte og forbedre vandkvaliteten i bl.a. grundvandet, kystvand og søer, mens EU’s habitat- og fulgedirektiver pålægger medlemslandende at sørge for, at udsatte naturområder bliver beskyttet og plejet, så biodiversiteten ikke forringes, og truede fuglearter ikke uddør. Det gælder bl.a. de såkaldte Natura 2000-områder, hvor man med særligt strenge miljøkrav vil beskytte vilde dyre- og plantearter.
Miljøministeriet skriver bl.a. i høringssvaret, at der i lovforslaget »bør være en beskrivelse af beskyttelsen af Natura 2000-områder og af beskyttelsen af arter og deres levesteder«. Ministeriet henviser i samme ombæring til en række direktiver og paragraffer, som ministeriet finder afgørende at komme ind på.
Også Miljøstyrelsen kritiserer i høringssvaret Transportministeriets forarbejde. Således anfører styrelsen, at det er dens vurdering, at den burde være blevet hørt angående miljøkonsekvensrapporten for 3. Limfjordforbindelse, men ikke blev det. Samtidig anfører Miljøstyrelsen, at høringsperioden har været »ganske kort«, og at det derfor »ikke har været muligt fuldt ud at vurdere, om grundlaget for vurderinger i miljøkonsekvensrapporten er tilstrækkeligt«.
Ifølge Ellen Margrethe Basse er kritikken i høringssvaret et tegn på, at Miljøministeriet »er blevet mere klar i kravene til opfyldelsen af vandrammedirektivet.«
Hun lægger vægt på, at Danmark i 2014 tabte en sag ved EU-domstolen, fordi man ifølge domstolen havde »tilsidesat sine forpligtelser« i forhold til at sikre miljøforbedrende tiltag for at leve op til EU’s vandrammedirektiv. Den situation ønsker man ikke at ende i igen
»Derfor skal der jo være fokus på konsekvenserne af sådanne store anlægsprojekter,« siger Ellen Margrethe Basse om den kommende forbindelse over Limfjorden.
Transportministeriet skriver i en pressemeddelelse, at der i lovforslaget »er identificeret visse udeståender vedrørende de bagvedliggende miljøvurderinger«. Derfor udskyder ministeriet nu lovforslaget med et år, »således at byggeriet af en ny forbindelse er undersøgt fyldestgørende, inden anlægsloven behandles i Folketinget«.
Ifølge Transportministeriet får udskydelsen af loven dog ikke betydning for selve byggeriet af Limfjordsforbindelsen over Egholm, der først er planlagt til at begynde i 2025.