• For abonnenter

Mogens Jensens ministerium fik sin vilje, men efter 13 dage kostede det ham ministerposten

Kapitel 5: Selv om embedsværket hurtigt erkendte, at regeringens beslutning om at slå alle mink ned manglede lovhjemmel, gik der dagevis, inden den oplysning nåede regeringstoppen og de minkavlere, der var i fuld gang med aflivningen. Den ansvarlige minister blev efter sin egen forklaring holdt i mørket af sin egen departementschef.

Artiklens øverste billede
Ifølge Mogens Jensen var det fejl i hans embedsværk, som i sidste ende kostede ham ministerposten. »Derfor har jeg god og ren samvittighed,« sagde han til Politiken i december 2020. Foto: Jesper Houborg

Torsdag den 5. november 2020 ved middagstid sad Fødevareministeriets retschef, Paolo Perotti, på sin datters værelse oppe på loftet og talte i telefon.

I den anden ende var tre medarbejdere fra Justitsministeriet.

Forud var gået et døgn, hvor Perotti og Fødevareministeriet, sekunderet af Fødevarestyrelsen, havde forsøgt at trænge igennem med et vigtigt budskab til resten af embedsværket: Der var ikke lovgrundlag til at gennemføre den masseaflivning af mink, som statsminister Mette Frederiksen dagen forinden havde meldt ud på et pressemøde.

Deres vurdering var ikke ny. Ministeriet og styrelsen havde skrevet det i regeringsdokumenter helt tilbage i september.

Justitsministeriets folk udfordrede Perotti. Var han nu sikker?

En af juristerne havde natten forinden selv læst op på loven om dyrehold, der hidtil var brugt som lovgrundlag til aflivning af mink. Hun syntes, at dens rækkevidde så bred ud. Og dagen forinden havde juristernes afdelingschef skrevet i en e-mail, at det var ministeriets »arbejdstese«, at der var lovhjemmel til masseaflivningen.

Men Paolo Perotti stod fast. Loven var blevet strakt til sit yderste, da regeringen en måned forinden besluttede at aflive syge mink og mink i zoner på 7,8 km rundt om smittede farme. En aflivning af alle dyr i hele landet var der ikke lovhjemmel til.

I kernen af hans og Fødevarestyrelsens argumentation stod, at loven om dyrehold i udgangspunktet handler om syge dyr. Derfor kunne regeringen ikke bruge loven til at kræve millioner af raske dyr aflivet langt fra smitteudbruddene, der bredte sig fra Nordjylland og ned ad den jyske vestkyst.

Efter at have hørt Perottis argumenter afsluttede kronjuristerne opkaldet, drøftede sagen kort og ringede tilbage. De accepterede ministeriets vurderinger. Der var ikke lovhjemmel til at gennemføre regeringens beslutning.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.