Træt af valgkamp? Kun fire gad høre på vælgermøde med 11 kandidater

Vælgerne mister en nuance, hvis de nøjes med at følge mediernes dækning af valgkampen, påpeger en ekspert.

Artiklens øverste billede
Tidligere minister Bertel Haarder opfordrer til mere "sjov og ballade" for at trække folk til vælgermøder. Foto: Casper H. Christensen

Er danskerne allerede ved at være trætte af valgkampen? Eller får de bare deres informationer og input andre steder fra end de traditionelle valgmøder?

Måske.

Men et faktum er, at der kun mødte fire tilhørere frem, da Socialdemokratiet i Solrød i lørdags inviterede til vælgermøde i aktivitets-og frivilligcenteret i Solrød. I panelet sad 11 forventningsfulde folketingskandidater, der ellers var klar til at kaste sig ud i en levende debat og svare på spørgsmål fra vælgerne.

Arrangør Tonny Lauridsen kalder arrangementet en fiasko og erkender, at det var en fejl at lægge vælgermødet på en lørdag i bededagsferien.

Men ifølge tidligere minister Bertel Haarder, der var blandt de fremmødte politikere i Solrød, bør vælgermøderne også skæres til på en anden måde. 11 politikere i et panel er for mange.

»Vi har for mange partier. Vi var 11 i Solrød, og hvem holder til at høre hvert partis kandidat tale i to minutter? Jeg gør ikke,« siger han til tv2.dk.

Bertel Haarder foreslår i stedet at lokke vælgere til med mere "sjov og ballade":

»Nøjes med at invitere fire eller fem kandidater, og sørg for noget sjov og ballade. Sammen med Naser Khader holdt jeg et meget velbesøgt debatarrangement i Tølløse Kirke med titlen ”Sang, røverhistorier og spørgsmål fra salen". Det var en stor succes,« fortæller han.

Karina Kosiara-Pedersen, der er lektor på institut for Statskundskab, mener ikke, at den manglende opbakning til vælgermøder er et demokratisk problem, men vælgerne mister en nuance, hvis de nøjes med at følge mediernes dækning af valgkampen.

»Fordelen ved vælgermøderne er, at politikerne her indgår i dialog med tilhørerne og tvinges til at argumentere for deres sag. Når du følger politikere på de sociale medier eller ser annoncer, er der tale om envejskommunikation,« påpeger Karina Kosiara-Pedersen over for TV2.dk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.