Minister: Kattegatbro for både tog og biler undersøges nu

Hidtil har transportminister kun troet på en bilbro over farvandet. Nu vil han også kende prisen for jernbane.

Artiklens øverste billede
Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil nu alligevel have en nærmere undersøgelse af en kombineret bil- og togbro over Kattegat. Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) vil nu alligevel have en nærmere undersøgelse af en kombineret bil- og togbro over Kattegat.

Det skriver Politiken.

I foråret afviste ministeren ellers en sådan løsning med henvisning til, at det bliver for dyrt for statskassen.

- Tidligere beregninger har vist, at en kombineret vej- og baneforbindelse er urealistisk.

- Men i lyset af den store interesse for en fast Kattegatforbindelse har jeg bedt Vejdirektoratet om at udvide den igangværende analyse med opdaterede beregninger af en kombineret vej- og baneforbindelse, skriver Ole Birk Olesen i en mail til Politiken.

I foråret nedsatte ministeren en arbejdsgruppe, som kun skulle belyse mulighederne for en ren bilbro.

Men ministeren har altså nu bedt Vejdirektoratet om at udvide regnearbejdet til også at omfatte en kombineret bro for begge transportformer.

På den baggrund skal det besluttes, om der skal sættes en egentlig forundersøgelse i gang, og om den skal omfatte både vej- og jernbane.

Udmeldingen kommer, efter at pensionskasser har meldt sig interesserede i at finansiere byggeriet af en bro med både asfalt og jernbaneskinner, når staten tilsyneladende ikke ville.

En bilbro er blevet skønnet til at koste 58 milliarder kroner, som efter transportministerens vurdering vil kunne betales af brugerne.

En kombineret bil- og togbro er vurderet til at koste 124 milliarder kroner. En sådan vil kræve et statstilskud på 42 milliarder kroner.

Ole Birk Olesens opfattelse af, at det kan lade sig gøre at bygge en rent brugerfinansieret bro over Kattegat kun for biler, bygger på den forudsætning, at taksten for at køre over Storebælt ikke sænkes.

Ellers vil flere vælge at køre over Storebælt, og det vil have negative konsekvenser for økonomien for broen over Kattegat.

Regeringen har dog allerede indgået en aftale med Dansk Folkeparti om at sænke taksten på Storebæltsbroen med 15 procent fra 1. januar i år og yderligere 10 procent i 2023.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.