Annonce
Politik

Transportminister skal i samråd om IC4-redegørelse

Dansk Folkeparti indkalder transportminister Ole Birk Olesen (LA) til samråd i sag om muligt lovbrud.

DSB

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har undladt at forholde sig til kritik fra Rigsrevisionen.

Og dermed har han begået lovbrud.

Det siger formand for statsrevisorerne Peder Larsen (SF) til fagbladet Ingeniøren.

- Ministeren lever ikke op til rigsrevisorloven.

- Det er ganske usædvanligt, at vi får svar fra en minister, der ikke i realiteten er et svar, siger Peder Larsen til Ingeniøren.

Sagen drejer sig om en ministerredegørelse, som ministeren efter fast praksis har leveret efter Rigsrevisionens afdækning af nye problemer i sagen om de skandaliserede IC4-tog.

Her mangler ministeren dog ifølge statsrevisorerne at gøre rede for, hvad han vil gøre som følge af den kritik, Rigsrevisionen kommer med.

En ministerredegørelse skal ifølge rigsrevisorlovens paragraf 18, stk. 2 indeholde "en redegørelse til statsrevisorerne for de foranstaltninger og overvejelser, som beretningen har givet anledning til", men det gør ministeren ikke i sin redegørelse, mener statsrevisorerne.

Professor emeritus i forvaltningsret Carsten Michael Henrichsen mener også, at ministeren har brudt loven, siger han til Ingeniøren.

- Det må forventes, at Folketinget vil reagere på det med kritik eller mistillid til ministeren, siger Carsten Michael Henrichsen.

Stridens kerne er, at DSB ifølge Rigsrevisionen har undladt at gennemføre en række af de planlagte aktiviteter, som skulle have været afgørende for at gøre IC4-togene køreklar og driftsstabile.

Som svar på den kritik har transportministeren valgt at overlade ministerredegørelsen til DSB's bestyrelsesformand, Peter Schütze.

Statsrevisorerne kalder det "højst usædvanligt", at ministeren dermed, uden stillingtagen, alene gengiver bidraget til ministerredegørelsen fra DSB's bestyrelsesformand.

Ole Birk Olesen siger til Ritzau, at ministeriet gav det svar, man mente, statsrevisorerne ville have.

- Nu fortæller statsrevisorerne så, at de synes, det skulle have været et andet svar. Og det, de så beder om nu, har vi efterfølgende sendt til dem.

- Der har aldrig været skidte intentioner, men der var åbenbart en forkert forståelse af deres behov, siger han.

Sagen undrer Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, som nu vil have ministeren i samråd om sagen, siger han til Ritzau.

- Når man beder DSB's bestyrelsesformand om at besvare kritikken, så får man ikke et objektivt svar. Det er klart.

- Så den kritik, Peder Larsen kommer med, er jeg enig i, og ministeren må forklare sig på samrådet, siger Kim Christiansen.

/ritzau/
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
DSB
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Forbyd omskæring af drenge.

Harun Demirtas
Et barn må ikke blive et forretningsformål eller udsættes for et indgreb, som aldrig kan laves om, og som i høj grad kan krænke ens selvopfattelse.

Blog: Ledelseskrise i den offentlige sektor giver dårlig velfærd

Martin Ågerup
I sin nye debatbog efterlyser Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen et opgør med dårlig ledelse i det offentlige. ”En leder, som ikke lever op til forventningerne, må nødvendigvis afskediges”, skriver han. Godt brølt, Henrik Sass. Men han har desværre ingen realistiske bud på, hvordan en så gigantisk kulturændring i den offentlige sektor skal finde sted. Der er lang vej igen. Og barrierne imod at sikre bedre ledelse er høje.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her