Annonce
Politik

Samråd om støj og kampfly: Her er, hvad du skal lægge mærke til

Hvorfor tilbageholdte Forsvarsministeriet i over to år en rapport, om at det F35 fly larmede over de tilladte støjgrænser over beboede områder ved Skrydstrup Flyvestation?

Det spørgsmål er helt centralt, når forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen (V) i dag skal i samråd i sagen om indkøbet af Danmarks 27 F35 kampfly fra våbengiganten Lockheed Martin.

Sagen skabte søndag stor debat, efter Jyllands-Posten afslørede, hvordan helt centrale oplysninger om F35 kampflyets støj var blevet tilbageholdt både for offentligheden og Folketinget.

Siden åbnede forsvarsministeren op for en alternativ placering i Skrydstrup af de nye kamfly. Men spørgsmålet er ifølge flere iagttagere, om det vil løse støjproblemet i Skrydstrup, hvor flere huse lige nu står til at blive eksproprieret af staten.

Derudover er der blevet stillet spørgsmålstegn ved flere aspekter af økonomien bag de nye kampfly.

Bl.a. i en beretning fra Rigsrevisionen.

Herunder at priserne til bl.a. vedligeholdelsen af flyet vurderes til at kunne blive langt højere end den, regeringen hidtil har præsenteret.

I alt vil regeringen over de næste år bede om 57 mia. til de nye kampfly. Jyllands-Posten har tidligere afsløret, at Forsvarsministeriets egne beregninger viser, at prisen i realiteten kan blive langt højere.

JP mener: Fortielse om støjgener svækker tilliden til ministre

Men støjgrænserne vil formentlig fylde mest på samrådet.

Statens tilladte grænse for støj er 60 decibel. Støj herudover vurderes til at være sundhedsskadeligt.

Fakta om de nye kampfly

Usikre punkter

Jyllands-Posten har de seneste uger afdækket en række usikkerheder og risici i Danmarks køb af 27 nye F35-kampfly:

  • Der er en risiko for, at 27 fly ikke er nok til at løse opgaverne.
  • Det er usikkert, om kampflyene årligt kan flyve 250 timer, som regeringen har meldt ud.
  • Regeringen undlod over for befolkningen at nævne, hvordan prisen for kampflyene ifølge deres egne beregninger kunne blive langt højere end det, de havde meldt ud.
  • F35-flyene står ifølge en amerikansk rapport på jorden halvdelen af tiden, hvilket betyder, at de er dyrere i drift end hidtil antaget.
  • Forsvarsministeriet har i over to år har tilbageholdt en støjrapport for Folketinget. Den viser, at F35 kommer til at bryde de tilladte støjgrænser ved Skrydstrup Flyvestation. Forsvarsminister åbner herefter for en alternativ placering i Skrydstrup.
  • Forsvarsministeriet mørkelægger tal fra Norge og Holland om, hvor meget F35-flyene egentlig kan præstere.
  • Flere af F35-kampflyene kommer aldrig til Danmark, men skal stå i USA.
Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelser af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Politisk analyse
Den politiske hitliste
Her ser du de politiske statusopdateringer, der hitter mest på Facebook lige nu. Se flere

Blog: Forbyd omskæring af drenge.

Harun Demirtas
Et barn må ikke blive et forretningsformål eller udsættes for et indgreb, som aldrig kan laves om, og som i høj grad kan krænke ens selvopfattelse.

Blog: Ledelseskrise i den offentlige sektor giver dårlig velfærd

Martin Ågerup
I sin nye debatbog efterlyser Socialdemokratiets gruppeformand Henrik Sass Larsen et opgør med dårlig ledelse i det offentlige. ”En leder, som ikke lever op til forventningerne, må nødvendigvis afskediges”, skriver han. Godt brølt, Henrik Sass. Men han har desværre ingen realistiske bud på, hvordan en så gigantisk kulturændring i den offentlige sektor skal finde sted. Der er lang vej igen. Og barrierne imod at sikre bedre ledelse er høje.
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her