Hvorfor kører dieselmotoren længere på literen?

Artiklens øverste billede
Diesel eller benzin? Under alle omstændigheder er det dyre dråber. Foto: Ole Lind

Hvorfor kører en dieselmotor længere per liter brændstof end en benzinmotor? Er det motorens opbygning, der gør den mere energieffektiv, eller er der mere energi i diesel end i benzin?

Mvh Jan Nørgaard, Aarhus

Newton har talt med civilingeniør Kim Winther, seniorkonsulent ved Teknologisk Institut:

»Der er to grunde til, at dieselmotoren kører længere per liter brændstof end en benzinmotor. For det første er der mere energi i dieselolie end i benzin, for det andet bruger dieselmotoren mere effektivt den energi, der er i brændstoffet.

Dieselbrændstof indeholder mere energi per liter brændstof end benzin, fordi diesel er tungere end benzin. Denne vægtforskel betyder, at en liter diesel indeholder 10 procent mere energi end en liter benzin. Samlet set går en dieselbil cirka 25 procent længere på literen en end benzinbil. Forskellen kan altså kun delvist forklares ved, at diesel indeholder mere energi per liter end benzin. Den øvrige forskel skyldes, at dieselmotoren generelt er mere effektiv. Forklaringen herpå handler i det store og hele om, at dieselmotoren kan sammenpresse luften mere i motoren, hvorved den kan få mere energi ud af brændstoffet.

En motors mulighed for at sammenpresse luften kaldes kompressionsforholdet. I teorien skal kompressionsforholdet i enhver motor være så højt som muligt for at få mest mulig energi ud af brændstoffet, men motoren skal også kunne holde til det. Det betyder, at jo højere kompressionsforhold, jo stærkere skal motoren bygges, og jo dyrere bliver den.

I en benzinmotor opstår der såkaldt tændingsbankning, når kompressionsforholdet bliver for højt. Det er skadeligt for motoren og lyder grimt! Årsagen er, at benzinmotoren indsprøjter størstedelen af brændstoffet, inden det antændes af tændrøret. Hvis sammenpresningen er for høj, kan brændstoffet selvantænde, og man oplever, at motoren ”banker”. En dieselmotor er ikke følsom over for tændingsbanken, fordi brændstoffet sprøjtes ind i mindre portioner og antænder langsommere. Derfor har brændstoffet ikke samme tendens til at ”banke” i en dieselmotor, og dieselmotoren kan derfor bygges med højere kompressionsforhold.«

.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.