Løbebånd til fisk er en eksportsucces

Dansk marinbiolog har udviklet et målesystem til at undersøge fiskenes vandringsmønstre.

Artiklens øverste billede
Svømmetunnelen - en slags løbebånd for fisk - udviklet af det danske firma Loligo Systems. Vandstrømmen i tunnelen tvinger fisken til at bevæge sig. Foto: www.loligosystems.com

Det begyndte i 2002 med i et lille garage-firma i Aalborg. I dag er målesystemer til fisk blevet mere end et fuldtidsjob for marinbiolog Jannik Herskin og tre ansatte.

Firmaet, der er døbt Loligo Systems, sælger udstyr til forskere i hele verden, skriver Videnskab.dk.

Udstyret bruges til at undersøge fiskebestande, deres vandringsmønstre, eller hvordan klimaforandringer påvirker livet i havet.

Se video af løbebåndet her

Løbebånd til fisk var startskuddet

Firmaet har blandt andet udviklet en svømmetunnel, som er en slags løbebånd for fisk.

Vandstrømmen i en tunnel tvinger fisken til at bevæge sig. Samtidig kan man måle på dem ved hjælp af sensorer eller registrere deres bevægelser med videoovervågning.

På den måde kan man eksempelvis fastslå, hvordan fiskene reagerer på forskellige temperaturer, hvor hurtigt de kan svømme, og hvor meget energi de bruger på at bevæge sig fra et sted til et andet.

Svømmetunnelen er bare et af mange produkter, firmaet har udviklet.

»Vi har udviklet udstyr til målinger på alt fra små larver til store hajer. Alle vore løsninger er forskellige, fordi de er tilpasset det enkelte forskningsprojekt,« siger Jannik Herskin.

Ud over den praktiske løsning er software og rådgivning en vigtig del af firmaets ydelser. De skræddersyede løsninger gør firmaet konkurrencedygtigt på et internationalt marked.

Rådgivning kan eksporteres

94 pct.af produktionen fra det lille jyske firma bliver eksporteret.

USA og Canada, hvor de store universiteter har penge til specialiseret udstyr, aftager mest.

Men en tredjedel af eksporten går til Australien og Asien. Især i Kina er salget på vej op, og her er firmaet ved at ansætte en ny medarbejder.

»I Kina er de ikke så glade for at importere generelt, så det er mange overraskede over. Men vores type produkt sælger godt i Kina,« fortæller Jannik Herskin til Videnskab.dk.

Det skyldes sandsynligvis kombinationen af, at firmaet sælger en særlig specialiseret viden, og at Kina satser stort på forskningen i øjeblikket.

Videnskab.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen