Bakterier kan være nøglen til ny fedmemedicin

Den rette kombination af bakterier i tarmene spiller en rolle for, om mennesker bliver fede eller slanke, viser ny forskning.

Flere og flere mennesker lider af svær fedme. Nu viser ny, international forskning med dansk deltagelse, at fedmeepidemien måske kan bremses ved justere sammensætningen af bakterier i tarmene blandt svært overvægtige mennesker. Foto: Mark Lennihan/AP

Har du problemer med vægten, kan løsningen være at få gjort noget ved kombinationen af bakterier i dine tarme.

Tarmbakterier ser nemlig ud til at spille en stor rolle for kiloene på sidebenene.

Det har flere forskningsresultater allerede vist, og nu viser et nyt videnskabeligt studie med dansk deltagelse, hvilke tarmbakterier der giver en slank talje, og hvilke der får dellerne til at vælte ud over buksekanten. Det skriver Videnskab.dk

»Vores studie er det seneste resultat i rækken – det næste skridt på vejen mod en dag at kunne afhjælpe fedme ved at ændre på tarmbakteriernes sammensætning,« siger professor Karsten Kristiansen fra Genomforskning og Molekylær Biomedicin på Biologisk Institut ved Københavns Universitet.

Læs også: Find ud af, hvor meget tarmbakterier betyder for krop og sind

Overvægtige kinesere manglede tarmbakterier

I det nye studie har Karsten Kristiansen sammen med de kinesiske samarbejdspartnere lavet en detaljeret analyse af bakteriesammensætningen i tarmene blandt:

• 72 ekstremt overvægtige kinesere med et BMI på over 35
  • 79 slanke kinesere med et BMI på 20

Samtidig har forskerne taget blodprøver fra forsøgsdeltagerne for at finde forskelle i sammensætningen af aminosyrer i blodet.

I undersøgelsen zoomede forskerne ind på bakterien Bacteroides thetaiotaomicron og fandt, at de svært overvægtige kinesere havde ganske få eller helt manglede denne bakterie i deres tarme. Bakteriearten var til gengæld rigeligt til stede i tarmene blandt de slanke kinesere.

Tarmbakterier gjorde mus tynde

Forskerne udtog herefter B. thetaiotaomicron fra tarmene blandt de tynde kinesere og transplanterede dem til tarmene på mus, som genetisk var disponeret for at blive fede.