Tvangsægteskab: Arkæologer og DNA-forskere skændes om fortidsforskning

Et verserende forskerskænderi viser, hvorfor det ikke altid går stille for sig, når DNA-forskere og arkæologer skal lære at leve under samme tag.

Arkæologer og DNA-forskere strides om, hvor mange vikinger der flyttede til England. Historien er blot det seneste eksempel på, at arkæologer og DNA-forskere langtfra altid er enige om, hvordan vores historie skal skrives. Foto: Carsten Ingemann

Et stort DNA-studie har givet anledning til kritik fra arkæologer, som mener, at DNA-forskerne har fået deres genetiske data galt i halsen og misforstået vikingernes indtog i England.

Historien er blot den seneste i en række eksempler, som viser, at arkæologer, historikere og DNA-forskere langtfra altid er enige om, hvordan fortiden skal fortolkes og beskrives. Det skriver Videnskab.dk.

Læs også: Nyt studie ripper op i strid om danske vikinger i England

Arkæologer og historikere har traditionelt set stået for at skrive vores historie, men i de senere årtier er DNA-forskerne kommet på banen med helt nye former for historisk bevismateriale.

»I øjeblikket er der ved at opstå en ny tværfaglighed, hvor vi i de sidste ti års tid er begyndt at få biologer og genetikere med til bords i den arkæologiske forskning. Det er spændende, fordi vi får en masse nye data fra dem,« siger Søren Sindbæk, som er arkæolog og professor ved Institut for Kultur og Samfund ved Aarhus Universitet.

»Men det er helt afgørende, at vi samarbejder om at fortolke og forstå hinandens kilder. Det er ikke nok, hvis DNA-forskerne bare læser, hvad der står i populærvidenskabelige historiebøger. De er nødt til at forstå konteksten og detaljerne for ikke at få deres data galt i halsen.«

Læs også: DNA afslører: Vikingerne var plaget af indvoldsorm

»Arkæologer kan føle sig truede«

Den danske DNA-forsker Rasmus Nielsen er enig i, at de seneste årtiers kontroverser mellem arkæologer, historikere og DNA-forskere på den ene side bunder i, at DNA-forskere måske ikke altid forstår den historiske kontekst eller overser vigtige historiske detaljer.

»Men debatten handler også om, at arkæologer kan føle sig truede af en ny form for historisk data, som de ikke selv kan kontrollere,« siger Rasmus Nielsen, som er professor og forskningsleder ved Center for Teoretisk Evolutionær Genomforskning ved University of California, Berkeley i USA.

Rasmus Nielsen mener, at der er brug for mere samarbejde mellem biologer, genetikere, arkæologer og historikere, hvis vi skal lave de bedst mulige fortolkninger af, hvad der skete i fortiden.