Vulkan på Mars har været i udbrud i to milliarder år

I to milliarder år har en vulkan på Mars været aktiv uden ophør. Det indikerer nye analyser af en meteorit fra Den Røde Planet.

En lille sten fundet i Algeriet har vist sig at stamme fra en vulkan på Mars. Foto: Mohammed Hmani/videnskab.dk

I 2012 blev en lille sten på knap 200 gram fundet i Algeriet.

Det viste sig, at der var tale om en helt særlig meteorit fra Mars, og den undseelige sten er dermed blevet hovedomdrejningspunkt i en ny undersøgelse i det videnskabelige tidsskrift Science Advances.

Analyser af stenen peger nemlig på, at den er blevet spyttet ud af en vulkan på Mars, som har været aktiv i mere end to milliarder år i træk. Det skriver Videnskab.dk.

»Når man står med stenen i hånden, ser den helt almindelig ud. Det var først, da vi begyndte at undersøge den nærmere, at vi fandt ud af, at den var helt speciel og indeholdt informationer om et kapitel i Mars' historie, som vi kun kender meget lidt til,« fortæller Rasmus Andreasen, som er forsker ved Institut for Geoscience på Aarhus Universitet og medforfatter på de nye studier af Marsmeteoritten.

Læs også: Hvordan river en sten sig fri fra Mars?

Rekordlang vulkansk aktivitet

De nye undersøgelser af meteoritten tyder på, at der findes en vulkan på Mars, som har været i udbrud og aktiv igennem længere tid end nogen anden vulkan, forskerne kender til.

»Det ser ud til, at vulkanen har været aktiv i mere end to milliarder år. Det har vi aldrig set på Jorden og heller ikke nogle andre steder i solsystemet,« fortæller Rasmus Andreasen.

Stenen, som gemmer på oplysningerne om vulkanen, er i den nye undersøgelse blevet beregnet til at være hele 2,4 milliarder år gammel.

Meteor flåede stenen løs fra Mars

I de første mange år af sit liv befandt stenen sig på Mars, men så skete der pludselig noget voldsomt. Forskerne mener, at stenen blev revet løs fra Mars' overflade under et stort meteornedslag for 1,1 milliarder år siden.