Bakterier kan tænde og slukke for deres immunforsvar

Bakterier kan kontrollere, hvornår deres immunforsvar skal være aktivt, og hvornår det ikke skal, viser ny forskning. Opdagelsen kan måske bruges til at bekæmpe infektioner.

Når der er flere bakterier i omgivelserne, er risikoen for virusangreb større, og så skruer bakterierne op for deres immunforsvar. Det giver potentielt set muligheder for at slukke for bakteriernes immunforsvar. Foto: Mike Siegel

Forskere har altid troet, at bakteriers immunforsvar enten kun kunne være tændt eller slukket.

Nu viser ny forskning dog, at bakterier rent faktisk kan regulere, hvor aktivt deres immunforsvar skal være. Det skriver Videnskab.dk.

Den nye forskning viser også, at bakterierne regulerer deres immunforsvar i forhold til antallet af andre bakterier omkring dem.

Forskningsresultatet giver som sådan en ny indsigt i kommunikation mellem bakterier og åbner måske også op for en mere effektiv måde at bekæmpe infektioner på.

Læs også: Infektioner kan skade din IQ

»Hvis vi medicinsk kan slukke for bakteriernes immunforsvar, kan det gøre det meget nemmere at bekæmpe bakterier,« forklarer postdoc Nina Molin Høyland-Kroghsbo fra Molecular Biology Research Labs ved Princeton University, USA, til Videnskab.dk.

Nina Molin Høyland-Kroghsbo er også ansat som international researcher ved Biologisk Institut på Københavns Universitet.

Studiet er for nylig publiceret i det videnskabelige tidsskrift PNAS.

Studerede ’stumme’ bakterier

I forskningen har Nina Molin Høyland-Kroghsbo studeret bakteriernes immunforsvar på forskellige måder.

Hun har blandt andet observeret, at immunforsvaret er fuldstændigt slukket, når bakterierne svømmer rundt i en væske alene.

Hun har også arbejdet med genmanipulerede bakterier, som ikke kan sende signalmolekyler til bakterierne i deres omgivelser. De er med andre ord stumme.