Drenge og piger vælger computerspil ud fra kønsmønstre

Drenge må hellere lege uproduktive lege, end piger må. Derfor spiller drenge mere computer end piger, mener to spanske forskere. Danske forskere bekræfter, at der er kønsforskel på spilmønstre.

Artiklens øverste billede
Selvom computerspil efterhånden er populære hos begge køn i alle aldre, er det stadig drengene, der bruger flest timer foran skærmen.

Konstante klik på musen og en hånd på keyboardets taster. Blikket hviler på den digitale hovedperson på skærmen, der strategisk udrydder sine fjender.

Når du ser dette scenarie for dig, forestiller du dig så også, at spilleren foran computeren er en dreng?

Selvom computerspil efterhånden er populære hos begge køn i alle aldre, er det stadig drengene, der bruger flest timer foran skærmen. Det peger blandt andet de foreløbige resultater af undersøgelsen ’Computerspil og hverdag’ på. Det skriver Videnskab.dk.

Læs mere: Computerspil gør hverdagen lettere for usikre unge

Ifølge de spanske forskere Joel Feliu og Adriana Gil-Juárez, som for nylig talte ved en computerspilskonference på IT Universitetet, er indgroede kønsnormer skyld i pigernes manglende interesse for computerspil. Pigerne har simpelthen ikke lov til den helt formålsløse leg på samme måde, som drengene har.

»Det er vigtigt at vide, at der er nogle begrænsninger, der gør, at piger ikke kan lege på samme frie måde, som drenge kan. Og her spiller mødre og fædre en rolle,« siger Adriana Gil-Juárez, der har en ph.d. i social psykologi og forsker på Universitat Rovira i Virgili i Spanien.

Piger må ikke være uproduktive

De spanske forskere forsker blandt andet i teknologi og kønsforskelle, og deres forskning peger på, at forældrene har en del at skulle have sagt, når interessen for computerspil bliver undfanget hos deres små poder.

Læs mere: Sociale computerspil gør dig mere empatisk

For at illustrere deres pointe fortalte forskerne på konferencen om et forskningsprojekt, som er en del af et ph.d.-projekt. Gennem observationer af seks sæt mødre og døtre kom de frem til, at mødrenes manglende interesse for spil smittede af på pigerne. I stedet ville de hellere udføre hyggelige aktiviteter sammen, som normalt anses som mere produktive, end computerspil gør. Det kunne være at shoppe, snakke, bage kage eller læse en bog.

»Fædre og sønner kan bruge hele eftermiddagen på at spille, og det er en fuldstændig uproduktiv aktivitet fra moderens synspunkt. Mødre og piger føler ikke, de har friheden til bare at gøre det. Når de laver hyggelige aktiviteter, skal det på en eller anden måde være produktivt,« siger seniorforsker i social psykologi Joel Feliu fra Universitat Autònoma de Barcelona.

»Vi tror, at mødre og piger har tilegnet sig denne idé om, at de ikke må have uproduktiv sjov, og derfor synes de, at ’gaming’ er kedeligt. På den måde taber de ikke ansigt. De mener, det er kedeligt, fordi det egentlig ikke er socialt acceptabelt for dem,« siger Joel Feliu.

Fædrenes aktivitet med deres børn er også forskellig, alt efter om de har en pige eller en dreng. Fædrene bliver ved med at lege med drengene længe, mens de kun leger med pigerne, mens de er små, mener forskerne. Derfor har både mor og far et ansvar for, at børnene får samme muligheder for at lege.

Læs mere: Lækre computerfigurer får mere hjælp

Forklaringen er gammeldags

Men er det virkelig kønsbestemte legemønstre, der bestemmer, hvem der kan lide at spille computerspil? Og gælder de forhold, som forskerne har set i Spanien, også i Danmark?

Lektor og kønsforsker Karen Sjørup, som ikke har arbejdet sammen med de spanske forskere, vil ikke lægge sig fast på en forklaring på, at drenge og piger ikke har samme interesse i computerspil. Hun mener dog, at de fleste spil er målrettet drenge, og at det har betydning for, hvor meget man spiller.

»Mange spil appellerer mest til drenge, så ingen tvivl om at piger spiller mindre computer. Det kan godt have en betydning, at mødrene også synes, at computerspil er kedeligt, men samtidig har forskning vist, at piger bliver holdt uden for de her spilfællesskaber. Der er meget drengehørm omkring det, der gør, at piger kan føle, at de bryder ind i et fællesskab, hvis de vil være med,« siger Karen Sjørup, som forsker på Roskilde Universitet.

Karen Sjørup mener, at de spanske forskeres opfattelse af piger som mere produktive er en smule gammeldags, selvom hun tror, at det godt kan have en betydning, at drenge og piger leger forskelligt.

Læs mere om, hvilke computerspil henholdsvis drenge og piger foretrækker, på Videnskab.dk.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.