Forskere har afsløret historisk billede af sort hul i Mælkevejen

For første gang nogensinde er der blevet offentliggjort et billede af et sort hul i midten af vores galakse.

Man har ment at kende til det sorte hul i Mælkevejen siden 1974, men det er først nu, at man har taget et billede af hullet. - Foto: Eht Collaboration/National Scien/Reuters

Et internationalt hold af astronomer har torsdag for første gang afsløret et billede af et sort hul midt i vores galakse, Mælkevejen.

Det skriver Syddansk Universitet (SDU) i en pressemeddelelse.

Nyheden er torsdag eftermiddag også bragt i en række internationale medier.

- Dette er en banebrydende præstation, som har været længe undervejs.

- Vi var i høj grad nødt til at udvikle nye værktøjer, for at projektet kunne lykkes, fortæller Roman Gold, der er fysiker ved Syddansk Universitet.

Teknologisk er der tale om en stor bedrift, mener Mads Toudal Frandsen, der er partikelfysiker ved SDU.

- Det svarer til, at man fra jorden forsøger at tage et billede af en donut på månens overflade, siger han.

- Det er helt enorme mængder af data, der er blevet kogt ind til det her ene billede. Der er blevet fløjet data ind på fysiske harddiske, fordi datamængden er så stor, at det ikke kan sendes over internettet, siger fysikeren videre.

Man har ment at kende til det sorte hul siden 1974, da der blev opdaget usædvanlig radioaktivitet i midten i Mælkevejen.

Det er dog først nu, at hullets eksistens er bekræftet af et billede.

Det er blot anden gang nogensinde, at man har produceret et billede af et sort hul. Første gang var for tre år siden, hvor forskere afslørede et billede af det sorte M87* hul i den fjerntliggende galakse Messier 87.

Det sorte hul i Mælkevejen bliver kaldt Sagittarius A* (Sgr A*). Det er fire millioner gange tungere end solen og har en kraftig tyngdekraft.

- Vi forstår ikke rigtigt sorte huller endnu. De modeller, vi har af universet i dag, kan ikke forklare deres eksistens, siger Mads Toudal Frandsen.

- Det nye billede er altså et kæmpe skridt på vejen til en bedre forståelse af universet. Vi kan ende med at få en helt ny forståelse af, hvad tyngdekraften egentlig er.

I 2020 blev Nobelprisen i fysik givet til tre videnskabsfolk for deres banebrydende forskning i netop sorte huller.

Og det historiske billede, der torsdag er offentliggjort, viser, at objekterne rent faktisk ligner sorte huller, siger Roman Gold fra SDU.

- Det er et enormt gennembrud og en fantastisk præstation endelig at opklare det massepunkt, der førte til Nobelprisen i fysik i 2020 for opdagelsen af et supertungt kompakt objekt i midten af vores galakse.

Det sorte hul i Mælkevejen ligger 27.000 lysår væk.

Et lysår beskriver distancen, som en lysstråle bevæger sig på et år. Det svarer til omkring 9,5 billioner kilometer. En billion er tusind milliarder.

/ritzau/

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.