Skal vi genoplive mammutten? Nu springer danske forskere ind i debatten

Med et »snedigt« studie fortæller forskerne os alle en vigtig pointe om genoplivning af uddøde dyr og om at bevare den biodiversitet, vi har.

Ved at ændre i nulevende dyrs DNA vil forskere bringe uddøde arter tilbage til livet. Foto: Dantheman9758 at the English Wikipedia, CC BY-SA 3.0 , via Wikimedia Commons

I filmen ”Jurassic Park” fra 1993 lykkes det parkens hvidkitlede videnskabsfolk at genoplive uddøde dinosaurerarter ud fra små dråber dna-holdigt dinoblod.

At bringe uddøde dyr tilbage til livet er et koncept, der selv den dag i dag føles futuristisk, men som ikke desto mindre er fokusset for en ganske virkelig gren af forskningsverdenen. Det er måske bedst kendt fra arbejdet med at genoplive mammutterne, hvor forskere forsøger at splejse mammut- og elefant-dna for at bringe den behårede kæmpe tilbage.

På Københavns Universitet har et hold forskere ligeledes beskæftiget sig med at bruge dna-spor til potentielt at genoplive uddøde arter, ifølge Videnskab.dk.

De har dog kastet sig over en mere ydmyg størrelse. I et netop udgivet studie har forskerne forsøgt at kortlægge generne hos ”juleørotten” (Rattus macleari): En uddød rotteart, der levede på den lille, australske ø Christmas Island, indtil det sidste levende eksemplar af arten gik bort for 119 år siden.

Læs også: Uddøde dyrearter kan bringes til live igen

Dna’et samles som et puslespil

I studiet har forskerne udvundet dna-rester fra bevarede juleørotteskind. Ved at navigere ud fra allerede kortlagt genmateriale fra en tæt relateret og nulevende rotte, vandrerotten (Rattus norvegicus), har forskerne forsøgt at sætte juleørottens dna sammen i den rigtige rækkefølge.

»Det er den basale idé: At tage et moderne dyr og gøre det til et uddødt dyr,« siger Tom Gilbert, der er professor i evolutionær genetik på Københavns Universitet og en af forskerne bag det nye studie, til Videnskab.dk.

For at kunne forstå, hvordan processen bag kortlægningen af juleørottens gener hænger sammen, foreslår Tom Gilbert, at man kan forestille sig, at dna’et fra den uddøde rotte er en bog, der skrevet på oldnordisk:

»Hvis du taler dansk, kan du måske fange nogle få ord, hvilket er nok til at danne et indtryk af, hvad bogen handler om,« siger han.

»Forestil dig nu, at bogen er strimlet i tusinde stykker. Opgaven ligger i at samle bogen igen ud fra de ord, du genkender. Langt hen ad vejen ville det kunne lade sig gøre, hvis strimlerne ikke er for små, og sprogene ikke for forskellige. Til gengæld vil det være umuligt at finde det rigtige sted i bogen for de tekststrimler, hvor dansk og oldnordisk differentierer allermest.«