Fugle har kvantemekanik i øjnene, bekræfter nye forsøg

Molekyle fra fugleøjne reagerer kvantekemisk på magnetisme og hjælper dem måske til at navigere efter Jordens magnetfelt.

Rødkælken har et molekyle i øjet, som kan sanse magnetisme. Arkivfoto: Francis C. Franklin/Wikimedia Commons

I årtier har en hypotese været, at trækfugle kan sanse Jordens magnetfelt og orientere sig efter det, fordi de har en særlig slags lysfølsomme proteiner kaldet kryptokromer i øjnene.

Kryptokromerne reagerer kvantekemisk og bliver magnetiske, når de rammes af lyset, lyder teorien i grove træk.

Nu har en international gruppe forskere med en dansk professor i spidsen afprøvet hypotesen i laboratorieforsøg. Det skriver Videnskab.dk.

I et studie, netop publiceret på forsiden af det videnskabelige tidsskrift Nature, beskriver forskerne, hvordan kryptokrom-molekyler nøjagtig magen til dem, der sidder i øjet på en trækfugl af arten rødhals, bliver magnetisk sensitive, når de bestråles med lys.

»Ikke i min vildeste fantasi…«

Magnetismen opstår, fordi elektroner inde i molekylerne i splitsekunder bringes i en kvantetilstand, viser forsøgene, hvor forskerne har kigget ind i kryptokromerne med et avanceret spektrometer, der måler elektromagnetiske spektre.

Læs også: Dansk satellit skal afsløre trækfugles mystiske rejser

»Da jeg startede med at forske i fugles navigationsevne, havde jeg ikke i min vildeste fantasi forestillet mig, at vi ville nå til et punkt, hvor vi kan se, hvordan elektronerne hopper inde i molekylerne,« siger den danske biologiprofessor Henrik Mouritsen, der forsker i fugles magnetsans på Oldenburg Universitet i Tyskland.

Henrik Mouritsen har i årtier været på jagt efter svar på spørgsmålet om, hvordan fugle bruger Jordens magnetfelt til at orientere sig, og han står bag flere meget citerede studier om emnet i anerkendte videnskabelige tidsskrifter.

Hypotese: Lys skaber atomar magnetisme

Professorens nye forsøg understøtter en hypotese, som oprindelig blev fremlagt i 1978 af en tysk fysiker ved navn Klaus Schulten.

Klaus Schulten udviklede teorien om, at fugle sanser og navigerer efter Jordens magnetfelt ved hjælp af kryptokromer. Kryptokromer er proteiner, der findes i forskellige varianter i alle levende organismer, også i mennesker.

Når fugles kryptokromer rammes af lyspartikler, opstår der atomar magnetisme, mente Klaus Schulten.

Atomar magnetisme dannes, når elektroner roterer omkring deres egen akse, samtidig med at de kredser om atomkernerne, ligesom Jorden roterer, når den kredser omkring Solen.

Elektronernes rotationer kaldes spin.