Forskere har undersøgt Jupiters komplicerede magnetfelt

En række forskere har haft Jupiter under luppen. Nu er det lykkedes dem at kortlægge planetens komplicerede magnetfelt og lave en model, der sammenligner det med Jordens.

Nasas rumsonde Juno har været i kredsløb omkring Jupiter siden 2016. Nu har forskere kortlagt planetens magnetiske felt på baggrund af data fra rumsonden. Foto: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstäd/Seán Doran

'Gigantisk gasklump' er måske en passende beskrivelse af den største planet i vores solsystem.

Med en kampvægt på omkring 3.200 gange Jordens masse og et farverigt, stribet ydre er det faktisk muligt at skue Jupiter fra Jorden, selv med et beskedent teleskop.

Men hvad sker der egentlig under de stribede jetstrømme, som omkranser planeten?

I et nyt studie har forskere fra bl.a. Harvard University, NASA og DTU kortlagt den yderste del af Jupiters magnetiske felt og lavet en model for, hvordan det kan være, at det er så mærkeligt. Det skriver Videnskab.dk.

»Vores viden om hvordan planeternes magnetfelter virker er temmelig fattig, og vores generelle forståelse af de indre strukturer i denne gasgigant er også vag. Derfor er dette studie så interessant og vigtigt,« siger Jonathan Merrison, der er seniorforsker ved Institut for Fysik og Astronomi ved Aarhus Universitet til Videnskab.dk

Læs også: WALL-E-satellit skal renskure rummet

Han er ikke en del af det nye studie, men har læst det for Videnskab.dk og er begejstret for de nye resultater.

Studiet er udgivet i det anerkendte tidsskrift Nature og bygger på data fra rumskibet JUNO, som NASA sendte i kredsløb om planeten i 2016.

Først lykkedes det forskerne at kortlægge magnetfeltet på Jupiter ved at bruge data fra rumsonden JUNO, som bevæger sig i ovalt kredsløb om planeten.

»Magnetfeltet på Jupiters sydlige halvkugle ligner lidt Jordens, men resten ligner bare slet ikke,« fortæller John Leif Jørgensen, der er professor og afdelingsleder for Måling og Instrumentering ved DTU Space og en af forskerne bag det nye studie.

»Jupiter er udstyret med en ekstra sydpol lige omkring planetens ækvator, og hvad værre er, så har den ikke en rigtig nordpol. Det er en langstrakt, forvredet nordpol, som er så langt fra det, vi kender  på Jorden,« siger han til Videnskab.dk.