NASA har måske opdaget mere is på Månens overflade

Det nye fund kan blive en vigtig vandressource for fremtidige missioner på Månen.

Den nye viden kan give et bedre overblik over, hvor det vil være oplagt at anlægge fremtidige baser på Månen. Foto: Ole Lind

Der har før været meget kraftige indikatorer på det, og nu er de endnu stærkere:

Der findes is på Månens overflade.

Is, der potentielt i fremtiden kan bruges som vandressource til mennesker, og som dermed kan blive afgørende i forbindelse med etableringen af fremtidige månebaser.

Det viser et nyt studie foretaget af en række amerikanske forskere, skriver NASA i en pressemeddelelse ifølge Videnskab.dk.

Forskerne har foretaget en frisk analyse af et 10 år gammelt datasæt, som den indiske rumsonde Chandrayaan-1 indsamlede under en månemission i 2008.

Læs også: Se spektakulært billede af Danmark - taget fra rummet

Studiet, der er udgivet i tidsskriftet Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America (PNAS), viser, at isen især findes på Månens to poler, der ligger i skygge fra Solen.

»Det er rigtig fint og nyttigt studie,« fortæller lektor i astrofysik og planetforskning ved Københavns Universitet Kjartan Münster Kinch til Videnskab.dk, men tilføjer:

»Jeg vil ikke sige, at det vendte min verden på hovedet.«

Man har nemlig siden Chandrayaan-1 missionerne i 2008 haft tre gode indikatorer på, at der findes is på Månens overflade.

Det nye er, at man nu har fået endnu en indikator, og at den mere præcist viser, hvor isen findes, hvor meget der er, og hvor langt nede den gemmer sig, forklarer han.