For første gang: Planeter opdaget i en anden galakse

Amerikanske forskere har brugt lyset fra en fjern kvasar til at røbe eksistensen af planeter i en stor galakse langt herfra.

Lyset fra den fjerne kvasar RX J1131-1231 er blevet forstyrret en smule af planeter på dets vej mod os. Billedet her er sammensat af fotos fra rumteleskoperne Hubble og Chandra. Foto: NASA/CXC/Univ of Michigan/R.C.Reis et al/STScI

En galakse 3,8 milliarder lysår herfra er fuld af planeter.

Det er konklusionen fra astrofysikerne Xinyu Dai og Eduardo Guerras fra University of Oklahoma i USA, der har brugt en snedig metode til at afsløre planeternes eksistens ved hjælp af rumteleskopet Chandra. Det skriver Videnskab.dk.

De kan ikke måle hver enkelt planet direkte, men på baggrund af målingerne har de regnet sig frem til, at der er masser af planeter for hver eneste stjerne i den store galakse.

Det er første gang, at forskere finder spor af planeter i en anden galakse end vores egen – og ikke nok med det:

»Der må være billioner af planeter i galaksen,« skriver Xinyu Dai i en mail til Videnskab.dk.

Planeter i fri flugt

Forskerne kan endda kun sige noget om planeter, der suser rundt i galaksen uden at kredse om en stjerne. Det er planeter, der tidligt blev slynget væk fra deres stjernesystem og nu driver rundt langt ude i rummet mellem stjernerne.

Læs også: Hot, hot hot… Hidtil varmeste planet opdaget

»Det ser meget realistisk ud. De har helt klart vist, at der er planeter i en anden galakse,« siger Uffe Gråe Jørgensen, der er lektor ved Niels Bohr Institutet på Københavns Universitet, om det nye resultat, der er publiceret i tidsskriftet The Astrophysical Journal Letters.

Metoden er baseret på Einsteins almene relativitetsteori. Den fortæller, at tunge himmellegemer kan fungere som en linse, der afbøjer og forstærker lyset fra bagvedliggende objekter.

Eller rettere: Det er selve rumtiden, der bliver krummet, og lyset tager bare den korteste vej i den krumme rumtid.

Galakse og planeter virker som linse

Den galakse, der tilsyneladende rummer de mange planeter, fungerer som sådan en gravitationel linse. Den forstærker lyset fra en kvasar – det stærkt lysende centrum af en aktiv galakse – der er endnu længere væk.