Schacht viser vej 29.07.2022

Forsvinder den klassiske stationcar?

Artiklens øverste billede
MG5 Electric er markedets eneste elektriske stationcar. Foto: Lars Krogsgaard

Vi mangler praktiske pakæsler

Kære læser, for få år siden var der ikke så meget at rafle om, hvis en familie stod og viftede med 250-350 tusindkronesedler. De skulle selvfølgelig have en stationcar. »Octavia Combi,« gnækkede Skoda-sælgeren, mens VW-sælgeren allerede var i gang med at køre en Passat Variant i stilling.

Stationcar rimer bare ikke på de nye elbiler. Desværre.

Forleden havde jeg den nye MG5 til test, og det er den eneste fuldt elektriske stationcar på markedet. På sin vis er det synd og skam, men det understreger blot udviklingen, hvor der år for år er blevet færre af de praktiske pakæsler.


MG5 Electric er markedets eneste elektriske stationcar. Foto: Lars Krogsgaard

Med tiden har bilproducenterne nemlig fået fine fornemmelser, først blev MPV’erne populære, så kom de høje crossovere og SUV’er. Og næsten alle de nye elbiler er nu SUV’er.

Det var ikke så mærkeligt, at biltypen var lige så feteret af danske familier som spaghetti bolognese på middagsbordet. Nede i Italien foregik der dog også et stort salg af stationcars til hjemmeboende italienske mænd, som manglede et rum, hvor de uforstyrret kunne være alene med kæresten.

Intet slår bagagerummet i en stationcar, der også let rummer et omfangsrigt aluminiumsunderstel til en stor barnevogn, en mountainbike eller en ny fryser.

Intet slår bagagerummet i en stationcar.

Men hvorfra stammer det egentlig, udtrykket stationcar? Det er faktisk en gammel betegnelse fra hestevognenes tid for en vogn, som man kan bruge til at køre folk og deres pakkenelliker til banegården i. Første gang det blev brugt om en bil, var i 1929 – en Ford model A.

Ofte er stationcarmodeller blevet kaldt noget helt andet: Wagon, Variant, SportWagon, Touring, Tourer, Avant, Weekend, Estate, Combi og herregårdsvogn har været blandt de smarte udtryk.

Volvo Amazon var svenskernes første herregårdsvogn. Foto: Volvo

Da Volvo udtænkte idéen til sin første herregårdsvogn for 60 år siden, fandtes der næppe en mere praktisk bil. Som tiden er gået, er herregårdsvognen også blevet en truet art, for Volvos kommende elbiler vil være udformet som SUV’er. Dog har Volvo fortalt sine forhandlere, at man arbejder på to nye »stationcar-agtige modeller«, men de vil få en radikalt anderledes fremtoning end i dag. Måske der alligevel er et lille håb …

Volkswagen har også bekræftet, at den nye ID.7 kommer som stationcar, og Audi er ved at lægge sidste hånd på en A6 Avant, ligesom Peugeot 308 anduver som fuldt elektrisk stationcar næste år.

Måske de få nye modeller igen vil få familier til at vende vrangen ud på tegnebøgerne, men stationcarudvalget bliver aldrig det samme igen.


Mercedes EQS AMG 53 er den første elektriske AMG. Foto: Mercedes

Ny Mercedes er ikke pengene værd

Ugens testbil. Giver den nye Mercedes EQS 53 AMG overhovedet nogen mening? Jeg stiller spørgsmålet, da jeg er midt i en test af den første fuldt elektriske AMG fra det sydtyske mærke. AMG-modeller er jo noget med brølende motorer, og det er der altså ikke noget af i den luksuriøse elbil, som dog kan mobilisere helt op til 761 hk, hvis man vel at mærke har husket at lade batteriet ordentligt op. I realiteten er AMG-versionen bare ikke de næsten 1,9 mio. kr. værd.


Jaguar F-Pace er mærkets nye plug-in-hybrid. Foto: Jens Overgaard

En sjælden fugl

Ugens anmeldelse. Karakter tæller. Det gælder især i bilernes verden, hvor Jaguar har en forhistorie som det elegante og sportslige mærke med et ubetinget britisk touch. Lige nu er mærket dog inde i en større eksistentiel krise, for alle fremtidens Jaguarer skal allerede fra 2025 være elbiler, og salget står næsten stille herhjemme. En af få relevante modeller er F-Pace, der er aktuel som plug-in-hybrid, og den kan du læse testen af her.


Egeskov Slot har et stort bilmuseum. Foto: Egeskov Slot

Bilmuseum i legendariske omgivelser

Tip. Egeskov Veteranmuseum på Egeskov Slot har en stor samling på 115 veteranbiler og fly fra 1800-tallet og frem til 1980. Her er også en udstilling af motorcykler, Puch-knallerter, politimotorcykler og cykler gennem tiden samt et afsnit om mennesker og mekanik fra 1860’erne til 1910. Husk også Falck-museet, og er du til camping, så har slottet sågar et outdoor camping-museum.

Fra i eftermiddag kl. 14.30 kan du i øvrigt høre denne uges Bilradio. Markedet for de helt billige elbiler er nærmest ikkeeksisterende, men der er håb forude. I min ugentlige podcast fortæller jeg om en stribe nye og billigere elbiler, som er på vej.

God weekend.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.