Schacht viser vej 29.07.2022
Forsvinder den klassiske stationcar?
Vi mangler praktiske pakæsler
Kære læser, for få år siden var der ikke så meget at rafle om, hvis en familie stod og viftede med 250-350 tusindkronesedler. De skulle selvfølgelig have en stationcar. »Octavia Combi,« gnækkede Skoda-sælgeren, mens VW-sælgeren allerede var i gang med at køre en Passat Variant i stilling.
Stationcar rimer bare ikke på de nye elbiler. Desværre.
Forleden havde jeg den nye MG5 til test, og det er den eneste fuldt elektriske stationcar på markedet. På sin vis er det synd og skam, men det understreger blot udviklingen, hvor der år for år er blevet færre af de praktiske pakæsler.
Med tiden har bilproducenterne nemlig fået fine fornemmelser, først blev MPV’erne populære, så kom de høje crossovere og SUV’er. Og næsten alle de nye elbiler er nu SUV’er.
Det var ikke så mærkeligt, at biltypen var lige så feteret af danske familier som spaghetti bolognese på middagsbordet. Nede i Italien foregik der dog også et stort salg af stationcars til hjemmeboende italienske mænd, som manglede et rum, hvor de uforstyrret kunne være alene med kæresten.
Intet slår bagagerummet i en stationcar, der også let rummer et omfangsrigt aluminiumsunderstel til en stor barnevogn, en mountainbike eller en ny fryser.
Intet slår bagagerummet i en stationcar.
Men hvorfra stammer det egentlig, udtrykket stationcar? Det er faktisk en gammel betegnelse fra hestevognenes tid for en vogn, som man kan bruge til at køre folk og deres pakkenelliker til banegården i. Første gang det blev brugt om en bil, var i 1929 – en Ford model A.
Ofte er stationcarmodeller blevet kaldt noget helt andet: Wagon, Variant, SportWagon, Touring, Tourer, Avant, Weekend, Estate, Combi og herregårdsvogn har været blandt de smarte udtryk.
Da Volvo udtænkte idéen til sin første herregårdsvogn for 60 år siden, fandtes der næppe en mere praktisk bil. Som tiden er gået, er herregårdsvognen også blevet en truet art, for Volvos kommende elbiler vil være udformet som SUV’er. Dog har Volvo fortalt sine forhandlere, at man arbejder på to nye »stationcar-agtige modeller«, men de vil få en radikalt anderledes fremtoning end i dag. Måske der alligevel er et lille håb …
Volkswagen har også bekræftet, at den nye ID.7 kommer som stationcar, og Audi er ved at lægge sidste hånd på en A6 Avant, ligesom Peugeot 308 anduver som fuldt elektrisk stationcar næste år.
Måske de få nye modeller igen vil få familier til at vende vrangen ud på tegnebøgerne, men stationcarudvalget bliver aldrig det samme igen.
Ny Mercedes er ikke pengene værd
Ugens testbil. Giver den nye Mercedes EQS 53 AMG overhovedet nogen mening? Jeg stiller spørgsmålet, da jeg er midt i en test af den første fuldt elektriske AMG fra det sydtyske mærke. AMG-modeller er jo noget med brølende motorer, og det er der altså ikke noget af i den luksuriøse elbil, som dog kan mobilisere helt op til 761 hk, hvis man vel at mærke har husket at lade batteriet ordentligt op. I realiteten er AMG-versionen bare ikke de næsten 1,9 mio. kr. værd.
En sjælden fugl
Ugens anmeldelse. Karakter tæller. Det gælder især i bilernes verden, hvor Jaguar har en forhistorie som det elegante og sportslige mærke med et ubetinget britisk touch. Lige nu er mærket dog inde i en større eksistentiel krise, for alle fremtidens Jaguarer skal allerede fra 2025 være elbiler, og salget står næsten stille herhjemme. En af få relevante modeller er F-Pace, der er aktuel som plug-in-hybrid, og den kan du læse testen af her.
Bilmuseum i legendariske omgivelser
Tip. Egeskov Veteranmuseum på Egeskov Slot har en stor samling på 115 veteranbiler og fly fra 1800-tallet og frem til 1980. Her er også en udstilling af motorcykler, Puch-knallerter, politimotorcykler og cykler gennem tiden samt et afsnit om mennesker og mekanik fra 1860’erne til 1910. Husk også Falck-museet, og er du til camping, så har slottet sågar et outdoor camping-museum.
Fra i eftermiddag kl. 14.30 kan du i øvrigt høre denne uges Bilradio. Markedet for de helt billige elbiler er nærmest ikkeeksisterende, men der er håb forude. I min ugentlige podcast fortæller jeg om en stribe nye og billigere elbiler, som er på vej.
God weekend.