Schacht viser vej 27.05.2022

Friskbagt rugbrød er genvej til ny elbil

Artiklens øverste billede
ID.Buzz ligner sit ikoniske ophav. Foto: VW

Kære læser. I denne uge har jeg kørt BMW, kigget på Buzz og givet den ny Lexus en hæderlig, men ikke prangende karakter. Velkommen til.

Rugbrød er genvej til ny elbil

Alt godt kommer til den, der venter, siger folkeviddet. Det gamle ordsprog er dog blevet lige rigelig virkelighedsnært for de danske bilkøbere.

Forleden blev jeg ringet op af en af mine venner, der havde været ude at se på ny elbil. »Du kan få den om to år,« sagde forhandleren og forsøgte at sælge en af de andre modeller i udstillingen.

Jo, ventetiden er ofte lang i bilernes verden. Og det gør jo ikke beslutningen lettere, når man ved, at der måske dukker noget mere interessant op, flere måneder efter at man har skrevet under på en slutseddel.

ID.Buzz ligner sit ikoniske ophav. Foto: VW

Derfor kan det være en fordel at beslutte sig for en ny bilmodel, som ikke ligner alle de andre. Og her kommer den nye VW ID.Buzz ind fra højre. De første biler bliver kørt frem hos forhandlerne i slutningen af året, og vi skal nok helt frem til slutningen af næste år, før leveringen måske er normaliseret. I det mindste har man så bestilt noget ganske unikt, kan jeg fortælle, efter at jeg har siddet i det elektriske folkevognsrugbrød.

Det er mange år siden, at den var formet som et rugbrød. Alligevel hænger navnet ved modellen, som nærmest fik ikonstatus allerede fra første generation med luftkølet boksermotor og baghjulstræk i 1950.

En herre ved navn Ben Pon, racerkører og hollandsk VW-importør, ville have glædet sig over, at bilen igen er i vælten. Det var faktisk ham, der i slutningen af 1940’erne fik idéen til en bil, der var mere talentfuld end gennemsnittet.

Første generation kom som kassebil, minibus og som ladvogn med dobbeltkabine, campingbus og den legendariske sambabus med 23 ruder og plads til ni personer. Den er i dag den mest eftertragtede og kan let koste et stykke over 1 mio. kr. på markedet for brugte liebhaverbiler.

Danskere, der måske er blevet grå foroven, men stadig husker, hvordan det var at køre på ølejr for 50 år siden, kan altså godt begynde at glæde sig … Og denne gang helt uden røg fra den lille boksermotor bagest i bilen.

Apropos de praktiske biler: At de første årgange af Renault Scenic blev revet væk, er ikke så mærkeligt, for da modellen åbenbarede sig i 1996, var den helt unik. Ingen andre havde fundet på at sætte fem separate udsigtsstole med tilhørende klapborde i så lille en bil. Det er 20 år og flere generationer Scenic siden, og i dag er en klassisk MPV ikke længere en trendy biltype. Køberne vil hellere køre crossover eller SUV.

Forleden annoncerede Renault pludselig en bil, der sætter strøm til navnet igen. En fuldt elektrisk Scenic er programsat til 2024 med cool design, men helt uden de praktiske færdigheder såsom separate udsigtsstole og tilhørende klapborde.

Personligt vil jeg savne bilen, der minder mig lidt om TGV-toget, Train a Grande Vitesse, de franske statsbaners stolthed. Det spidsnæsede højhastighedstog, der sagte og komfortabelt fragter passagererne rundt.

Herligheder i Haag

Ugens tip. For en halv snes år siden genåbnede en af verdens største private samlinger af biler i nye bygninger og blev til Louwman Museum, der ligger tæt ved den hollandske by Haag. Ikke mange danskere kender samlingen, der absolut er et besøg værd.

Museet huser nemlig to generationer af Louwman-familiens biler og er en fantastisk rejse gennem unikke og ekstremt kostbare køretøjer. Kendere af bilmuseer regner samlingen på omkring 230 historiske biler fordelt på tre etager som en af verdens fineste.

Louwman-familiens samling rummer 230 historiske biler. Foto: PR

Museet på hele 10.000 kvadratmeter blev grundlagt i 1934 af Pieter Louwman, og i 1969 opkøbte Louwman-familien en anden samling og udvidede dermed bestanden markant. Bygningen er tegnet af den amerikanske arkitekt Michael Graves og en oplevelse i sig selv.

Louwman Museum har åbent tirsdag-søndag kl. 10-17. Se mere på museets hjemmeside.

Ringe rækkevidde til fremragende bil

Lige nu kører jeg. Problemet med elbiler er så velkendt, at ethvert moderne legebarn kan tale med: Når der ikke er mere strøm, stopper legen. Og det, uanset hvor interessant bilen ellers måtte være. Efter en uge i selskab med en ellers voldsomt imponerende BMW iX står modellens største problem mejslet i granit.

Rækkevidden er ganske enkelt for ringe, og det skyldes, at BMW Danmark ikke har kunnet levere udgaven med det store batteri herhjemme og en rækkevidde på respektable 630 km. Næ, vi danskere må nøjes med et lilleputbatteri, der ikke batter, til en af markedets største SUV’er.

Stor bil med lille batteri. Foto: BMW

Min testbil, kaldet IX xDrive40, kan officielt nå 425 km, men efter 300 km var det endegyldigt slut. På motorvej med 130 km/t. var der kun elektroner til sølle 250 km. Må vi bede om store batterier til store biler, tak. IX’eren er i øvrigt en fremragende bil, så den fortjener bedre. IX xDrive40 koster fra 750.000 kr.

Husker du Lexus? De er tilbage!

Ugens test. Lexus havde en kort kærlighedsaffære med danskerne for år tilbage, men skilsmissen var uundgåelig, da finanskrisen kom, og bilerne var alt for dyre. Nu er mærket tilbage igen, og denne gang passer i hvert fald mindst en af bilerne perfekt til det danske marked. Læs min test af den nye NX, som er en ganske fremragende plug-in-hybrid og med de klassiske Lexus-kvaliteter i behold.

Skyhøje priser på billeje i udlandet

Bilradio. Skal du på sommerferie med fly, og har du endnu ikke lejet en bil? Så vil du blive overrasket over, hvor dyrt det er blevet. I denne uges Bilradio diskuterer jeg fænomenet sammen med Jan Lang, markedsanalytiker fra Bilbasen. Lyt til Bilradio.

God weekend.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.