Schacht viser vej 20.05.2022

Dårlig karma? Dansk stjernedesigner overrasker med billig elbil.

Artiklens øverste billede

Kære læser

Timing betyder alt. Det kan danske Henrik Fisker skrive under på. Han var manden bag den smækre Fisker Karma, den lange, lave plug-in-hybrid, der nærmest var forud for sin tid. Dengang var opladningshybriderne meget eksotiske, og Karmaen blev ramt af en hærskare af tekniske problemer, bilbrande og manglende finansiering satte en stopper for eventyret.

Denne gang ser timingen til gengæld helt rigtig ud. Alle taler om elbiler, og Fisker har det, man på amerikansk kalder ”moment of opportunity”. Til november kommer den store Ocean SUV i produktion med dansk lancering i starten af det nye år, og i sidste uge viste han skitser af en kommende luksuscabriolet med plads til fire. Nu er der så flere informationer om det næste og langt mere folkelige projekt.

Markedet skriger på billige, men rummelige elbiler. Og nu kommer Henrik Fisker markedet i møde med en ny model, som han selv beskriver som ”revolutionerende”.

Fisker Pear er navnet, det står for Personal Electric Automotive Revolution, som kan oversættes til noget så ligefremt som ”personlig elektrisk bilrevolution”. Bilen bliver en mindre model end den kendte Ocean med god rækkevidde og frem for alt et nyskabende design og en attraktiv pris, siger han. Prisen bliver således fra 30.000 dollars, som svarer til omkring 250.000 kr. herhjemme med moms. Bilen, der vil kunne rumme fem personer, kommer i 2024.

XM går igen

BMW er en etableret spiller på bilmarkedet, og mærket har netop vist endnu en kæmpemæssig SUV. Det er en plug-in-hybrid, kaldet XM, med en rækkevidde på 80 km og vist lavet mest til det amerikanske marked. I første omgang blev den præsenteret med en slags forklædning, og jeg var da også lige ved at springe over nyheden, da jeg faldt over navnet.

Det er ikke sådan, at nogen sandsynligvis vil forveksle en 700 hk SUV med en ældre fransk luksusbil, men det er stadig usædvanligt, at en bilproducent direkte snupper et navn fra en anden. Citroën havde jo den store XM i 1990’erne. Ifølge Citroën har de to bilproducenter lavet en gensidig aftale, der gør det muligt at bruge hinandens navne i en vis udstrækning.

Indfødt i Moskva

Apropos gamle bilnavne, så giver krigen i Ukraine måske comeback til et af de gamle mærker fra den russiske oldtid. Forleden meddelte Renault, at man trækker sig endegyldigt fra det russiske marked og sælger sin 67 pct. andel i det store Avtovaz-selskab, der bl.a. fremstiller Lada. Og så gik der ellers ikke mere end 24 timer, før Moskvas borgmester, Sergei Sobyanin, bekendtgjorde, at han ville nationalisere Renaults bilfabrik i byen.

»Vi kan ikke tillade, at tusindvis af arbejdere står uden arbejde,« sagde Sobyanin på sin blog. Fabrikken vil begynde at producere Moskvich-biler, der ellers er udgået for 20 år siden.

»I 2022 vil vi åbne en ny side i Moskvichs historie,« siger han med henvisning til navnet, som betyder ”en indfødt i Moskva”.

Moskvich blev først fremstillet i Sovjetunionen og designet som en robust, prisbillig personbil med dele fremstillet i Rusland og det kommunistiske Østtyskland. Efter Sovjetunionens sammenbrud blev bilproducenten privatiseret og senere erklæret konkurs. Moskvich blev sågar solgt herhjemme en overgang i 1970’erne som et alternativ til Lada. Her kan du læse, hvorfor jeg kalder projektet helt håbløst.

Ugens testbil

Da jeg var dreng, fik jeg ofte tiden til at gå med at notere registreringsnumre og bilmærker på søndagsturen med far og mor.

I den lille lommebog blev der med omhu noteret bilnavne som Opel Kaptajn og Citroën 2CV. Særligt, hvis der dukkede noget specielt op. En stor Mercedes, en Porsche, eller når det var helt vildt: en Ford Mustang. Så blev blyanten spidset, og der blev kigget langt efter den amerikanske sportsvogn igennem bilens tilduggede bagrude.

Jeg har haft lejlighed til at køre utallige Mustang-modeller gennem tiden, fra den originale til en stribe af de senere modeller. I sidste uge skete det så igen.

»Hvad siger du til at låne den nye Mustang Mach 1,« havde det nogle uger forinden lydt fra Ford Danmarks pressechef. Bilen er udviklet som en racerudgave med manuelt gear og en V8-motor, der kører op til næsten 8.000 omdrejninger. Med orange lakering og sorte stafferinger.

Danskere med højoktan i blodet, turbo på nostalgien og 961.000 kr. på bankbogen vil heller ikke blive skuffede, skal jeg hilse og sige. Og det blev konfirmanden, som fik en tur i passagersædet, heller ikke.

Hele vognen ryster lidt, og et tryk på speederen får karrosseriet til at svinge til hver side. Det er en ilter herre, der ligger under hjelmen. Den er på 5,0 liter og lød som et helt kuld af sultne bjørne, da konfirmanden og jeg forlod kirken.

Ugens tip: Magisk moment uden for Milano

Tusindvis af danskere er snart på vej til det nordlige Italien. Mange af dem til de berømte søer, en del til de store byer eller Venedig.

Har du planer om at nå omkring Milano, så snyd ikke dig selv eller familien for Alfa Romeos fabriksmuseum, La macchina del tempo, der ligger i forstaden Arese 15 km fra hjertet af Milano. Og vil man nødig undvære shopping, ligger Italiens største indkøbscenter lige overfor – placeret i den gamle Alfa-fabrik, der for år tilbage producerede Giulia, Alfetta, Giulietta/75 og Alfa 164.

Mercedes nye elbil med plads til syv – eller noget…

Elbiler med plads til syv sæder er en decideret mangelvare. Hidtil har det været en håndfuld, hvis man tæller den dyre Tesla Model X med, der ikke engang kan bestilles længere, den kinesiske Maxus og de nye Postmand Per-typer såsom Citroën e-Berlingo og nå, ja, Mercedes V-Klasse.

Derfor har den nye Mercedes EQB været ventet med spænding, for den høje SUV kan fås med syv sæder. Det store spørgsmål er så, om der så også kan sidde voksne mennesker i dem…

Ugens podcast: De bedste og værste bilmærker

I denne uges Bilradio ser jeg nærmere på den årlige Autoindex-undersøgelse, der tager pulsen på, hvordan de enkelte bilmærker klarer sig herhjemme. Både forhandler, værksted og selve bilen er under luppen, og der gemmer sig nogle gedigne overraskelser i år. Du kan lytte med til sædvanlig tid fra kl. 14.30 fredag via en podcast-app eller på vores hjemmeside. God fornøjelse!

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.