Annonce
Rejser

Vi beklager, men din kuffert er på vej til Helsinki

Der er 0,7 pct. risiko for, at ens bagage bliver væk i lufthavnen - mange af tilfældene kan dog undgås.

Hvert år bliver 21,8 millioner kufferter forsinket eller væk i verdens lufthavne. Foto: Phil Banko/AP

Antallet af tilfælde, hvor en passager lander i København blot for at finde ud af, at hans kuffert er på vej til Helsinki eller et andet sted meget langt fra den tiltænkte destination, skal ned på et absolut minimum.

Sådan meddelte flere selskaber, der arbejder med teknologi i lufthavne, på en nylig luftfartskonference i Barcelona, hvor de nyeste og bedste metoder til at holde øje med bagage og håndtere den hurtigt, blev præsenteret.

Rejsesiden skift.com, der har været med på konferencen, skriver, at forsinkelser er skyld i langt de fleste fejlhåndteringer: Hele 81,2 pct. af al fejlhåndteret bagage bare er forsinket, mens 15,5 pct. er beskadiget eller åbnet. Yderligere 3,3 pct. af bagagen er simpelthen gået tabt eller er blevet stjålet.

Nye metoder

Her er Skifts liste over de bedste, nye muligheder, lufthavnene har for at begrænse mængden af fejlhåndteret og forsinket bagage:

1. At holde øje med bagagen fra start til slut. Teknologien "BagJourney", der stammer fra selskabet Sita, er en af de måder, man kan øje med kufferten fra rejsens begyndelse, og til den bliver hentet af kunden på bagagebåndet. En anden måde er gennem Vanderlandes Bagmapp, som også lægger op til at passagererne selv kan se i realtid, hvor langt deres kuffert er i systemet.

2. Bedre og hurtigere håndtering af bagagen. Flere selskaber, bl.a. danske Crisplant, som er en del af Beumer Group, laver maskiner, som kan sortere bagagen hurtigt og effektivt. Derved minimeres menneskelige fejl, og der bliver større chance for, at din kuffert når gennem transit, hvis du skal skifte fly undervejs. Visse af disse maskiner bliver allerede brugt i Bergen lufthavn i Norge.

Netop håndteringen, når bagagen skal direkte fra ét fly til et andet, er ifølge Sita skyld i næsten halvdelen af alle de tilfælde, hvor kufferter bliver forsinket.

3. Elektroniske bagageskilte. De fleste flypassagerer kender til de gammeldags papirstrimler, som bliver sat fast på kuffertens håndtag. Flyselskaberne Air France og KLM har i samarbejde med Delta lavet et elektronisk "tag", hvor man via gps kan se, hvor kufferten er. Kuffertproducenten Samsonite har allerede lavet en kuffert med det elektroniske mærke i,  men teknologien skal ifølge flyselskaberne først testes på en mindre kundegruppe, før den bliver almindeligt tilgængelig. Ligeledes vides det ikke, om flyselskaber uden for Air France/KLM/Delta-samarbejdet vil samle teknologien op og bruge den.

Fejl er blevet minimeret

Selv om lufthavne og flyselskaber arbejder hårdt på at minimere antallet af dyre og ressourcekrævende fejl, er man allerede kommet et godt stykke ad vejen.

En nylig statistik fra luftfarts-informationsselskabet Sita viser, at selv om antallet af passagerer i verdens lufthavne er steget med over 65 pct. i løbet af det seneste årti, er mængden af fejlhåndteret bagage halveret over samme tidsperiode.

Nu er der "kun" 21,8 millioner kufferter, der hvert år bliver forsinket eller forsvinder, og det svarer til, at der for hver 1.000 flypassagerer er knap syv kufferter, der bliver fejlhåndteret.

De fejlhåndterede kufferter koster årligt flyselskaberne knap 15 mia. kr.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her