Annonce
Rejser

Rutetjek: Overraskende god tur via den berygtede Charles de Gaulle-lufthavn

Paris Charles de Gaulle Airport. De fem ord kan få det til at risle koldt ned ad ryggen på selv hærdede rejsende. Jyllands-Posten har taget turen med Air France via den berygtede parisiske lufthavn til Tokyo.

Hvor den gamle Business Class blot er en trestjernet oplevelse, så skyder den nye kabine Air France helt op i de højere luftlag. Foto: Virginie Valdois

Paris Charles de Gaulle-lufthavnen har i årevis haft et blakket ry blandt rejsende, der skulle skifte fly på vej til fjernere himmelstrøg.

Kaotisk, besværlig og "en Bermuda-trekant for bagage" er blot nogle af prædikaterne, der klistrer til den franske storlufthavn. Læg dertil den berygtede franske arrogance, som mange turister klager over, når de står ansigt til ansigt med franskmænd i Paris, og der tegner sig et billede af noget, der potentielt kunne være luftens værste rystetur.

Heldigvis skulle ingen af delene vise sig at holde stik. Faktisk tværtimod.

Service

Vel ankommet til Frankrig er det tydeligt, at lufthavnen i Paris har gjort meget for at lette besværet for de rejsende. Glem de lange gåture, forvirrende skiltning og ekstra sikkerhedstjek, som Charles de Gaulle ellers er kendt for. Selv om det er en af Europas travleste lufthavne, tager det nu blot 10-15 minutter at spadsere fra københavner-maskinen til Tokyo-flyet.

Air France har samlet de oversøiske flyvninger i den nye “Satelit S4”. Her er der masser af naturligt lys, marmorgulv, valnøddetræ på væggene, højt til loftet og lækre mærkevarebutikker som Burburry, Cartier og Bvlgari.

I midten findes en piazza, som skal gøre det ud for den centrale plads i en lille fransk by, med lækre møbler og hyggelige spisesteder.

Underholdning

Business Class-passagererne har adgang til den nye Air France-lounge på 3.000 kvadratmeter, som har kostet knap 100 millioner kroner at etablere. Her flyder champagnen, der er buffet med kolde og varme retter samt en række forskellige områder til henholdsvis spisning, afslapning eller arbejde.

Mest af alt handler det om at fordrive ventetiden inden skærmen viser ”boarding”. Business Class passagererne får lov til at gå først om bord på flyet, og på sædet ligger allerede en pude, dyne, bøjle til jakken og et sæt tøfler. Det sidste er obligatorisk på Japan-ruter, hvor det efterspørges af de japanske passagerer.

Det særlige ved Air Frances nye Business Class er, at alle har en gangplads. Hvor der på Economy Class er tre sæder i hver af vinduesrækkerne og fire sæder i midten af flyet (3-4-3), så er der på Business Class blot ét sæde ved vinduet og to i midten (1-2-1). Det giver en god idé om, hvor god pladsen egentlig er.

Komfort

Her er en stor tv-skærm, der kan foldes frem, og en fodskammel til at smide benene op på. Hovedtelefonerne hænger i et lille skab og er af den smarte slags med støjreduktion, så flyets lyde nærmest forsvinder, når man har dem på. Her er også et strømstik til computeren eller smartphonen, så de elektroniske dimser ikke løber tør undervejs.

Hvis der mangler noget for at dette kan fungere som et flyvende kontor, så skulle det lige være trådløst internet. Flere flyselskaber tilbyder dette, men Air France har kun Wi-Fi på en lille håndfuld fly, og denne maskine er ikke en af dem.

Air France

Rute: Paris - Tokyo

Karakter i alt

Rute: København - Paris - Tokyo Haneda

Flytype: Boeing 777

Klasse: Business Class

Plus: Overdådigt sæde hvor alle har en gangplads.

Minus: Ingen internet og stadig stor risiko for at få de gamle sæder, som kun er en 3-stjernet oplevelse.

Journalisten var inviteret af Air France

Dommen: Air France

Air France har en ambitiøs plan om at blive så konkurrencedygtige, at de kan tage konkurrencen op med både de asiatiske og mellemøstlige flyselskaber. Første skridt på vejen er denne helt nye kabine, der skyder selskabet op i den europæiske topklasse og giver baghjul til konkurrenter som British Airways og Lufthansa. Selv oplevelsen i Charles de Gaulle-lufthavnen er løftet markant og ikke længere en klods om benet på flyselskabet.

Det eneste lille minus – udover den manglende Wi-Fi – er, at det endnu blot er nogle enkelte maskiner, der er indrettet med den nye Business Class. Air France er stadig i fuld gang med opgraderingen af flåden, så indtil videre er der risiko for at få det gamle sæde på mange ruter. Den tidligere version af Business Class kunne ikke lægges fladt ned og rummer sågar risikoen for et midtersæde mellem to fremmede passagerer.

Så hvor den gamle Business Class blot er en trestjernet oplevelse, så skyder den nye kabine Air France helt op i de højere luftlag og rammer fem stjerner ud af seks mulige.

Forfatteren

Foto: Kristian Sønderstrup-Granquist
Kenneth Karskov er garvet rejsejournalist med stor passion for luftfart. Han har fløjet med alverdens flyselskaber på alt fra sæde 1A til bageste række op ad toilettet, samt på en af de sidste ture over Atlanten med Concorden. Kenneth er redaktør på: Flybranchen.dk

Oplevelsen i Charles de Gaulle-lufthavnen er løftet markant og ikke længere en klods om benet på flyselskabet.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

5 andalusiske bjerglandsbyer der er værd at holde fri fra stranden for

Få kilometer fra kysten og badebyen Nerja rejser bjergene sig: grå granit og grønne pletter af fyrretræer. På de tørre, forrevne klipper græsser får og geder mellem enkelte oliventræer, buske og lave træer. Ind imellem ligger frodige, fugtige og skyggefulde slugter, hvor vandrere og klatrere søger udfordringer på bjergsiderne. Og så er det her man finder nogle af Sydspaniens mest sjælfulde landsbyer.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her