Annonce
Rejser

Stena Line vil øge trafikken mellem Sverige og Jylland

Ruterne mellem Sverige og Jylland har mistet næsten 2 mio. passagerer de seneste 18 år. Nu skal skuden vendes.

Det skal blive sjovere at sejle med Stena Line mellem Sverige og Jylland. Foto: PR

Da det svenske rederi Stena Line for godt 55 år siden satte det første skib i søen, var det med kurs fra Gøteborg til Frederikshavn.

Siden er porteføljen af ruter udvidet betragteligt, og Stena Line er i mellemtiden blevet verdens største færgerederi med 21 færgeruter i Nordeuropa.

Moderselskabet Stena AB, som Stena Line er en del af, har i dag 15.000 ansatte og en årlig omsætning på over 30 milliarder danske kroner.

Men hvor Stena Line er blevet en gigant, har ruterne mellem Jylland og Sverige, der udgjorde begyndelsen på eventyret, oplevet en meget markant tilbagegang.

I løbet de seneste 18 år er man gået fra 3 mio. passagerer til 1,2 mio. passagerer, altså en nedgang på næsten 2 mio. passagerer på ruterne mellem Sverige og Jylland.

Tilbagegangen kan tilskrives flere faktorer, mener Tony Michaelsen, der er Route Director hos Stena Line:

»De broer, som er blevet bygget i de seneste år, har taget en del af trafikken. Da Danmark og Sverige kom med i EU, forsvandt tax free-salget, og så kan skiftende kronekurser også have en indflydelse på lysten til at rejse mellem Danmark og Sverige. Når det er sagt, har vi oplevet, at der de senere år har været en tilbagegang i rejsende fra Sverige til Jylland, mens man omvendt har oplevet en fremgang i rejsende fra Sverige til Sjælland. Derfor skyldes nedgangen også, at vi ikke har været gode nok til at gøre opmærksom på, hvad Jylland har at byde på. Vi kan ikke blive ved med at give broerne skylden for alting,« siger Tony Michaelsen.

Tony Michaelsen mener, at mange af hans landsmænd har et nostalgisk forhold til Jylland. Foto: PR

De første skridt i retning af en positiv turnaround er da også allerede taget. Rederiet har investeret flere hundrede millioner kroner i ruteomlægning, udvidelse og opgradering. Ruten fra Grenå flyttes fra Varberg til Halmstad i efteråret 2019, og man planlægger at få yderligere et fartøj på forbindelsen. Desuden har man givet færgerne en større overhaling.

For omkring 25 mio. kr. er der således blevet etableret en ny caribisk inspireret bar på Stena Danica, som sejler mellem Frederikshavn og Gøteborg. Baren hedder The Reef, akkurat som det Stena Line-ejede hotel i Frederikshavn, som i øvrigt også er under en større renovering.

En generelt bedre færgeoplevelse følges op af en målrettet markedsføringsindsats, der skal være med til at vinde noget af det tabte tilbage, fortæller Tony Michaelsen.

Med bl.a. Business Region Nordylland som partner vil man forsøge at ændre på den negative udvikling.

»Når man nævner Jylland for unge mennesker fra Gøteborg, får de gerne et særligt blik i øjnene og siger: ”der tog vi altid til, da jeg var barn”. Og spørger man den lidt ældre generation, mindes de også danmarksturene med varme følelser. Mange af os svenskere har et nostalgisk forhold til Jylland, så der er tale om et behov, der skal vækkes til live igen. Svenskerne skal have genoplivet minderne om sandstrande, Skagen, Vestkysten og dansk hygge,« forklarer Tony Michaelsen.

Selvom den svenske krone lige nu står historisk svagt, er det Stena Lines mål, at 50.000 flere svenskere skal rejse til Jylland i løbet af 2018.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Viden
Kæmpe eksperiment skal øge unges interesse for naturvidenskab
35.000 skolebørn skal ud og finde bakterier i Danmark. Projektet roses for at ville øge unges interesse i naturvidenskab, men det får også kritik for kun at gavne Novozymes. 
Se flere
Høringssvar om lukning af døgninstitution: »Kære Favrskov Kommune. I må ikke lukke Slottet«​
Favrskov Kommune har offentliggjort samtlige høringssvar til budgetforhandlingerne. Overordnet set er der bred tilfredshed med forslaget på en række områder, men flere gruer ved tanken om den planlagte lukning af daginstitutionen "Slottet". 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her