Annonce
Rejser

Tysk hurtigtog hitter

ICE Sprinter hedder toget, der gør Tyskland lidt mindre. På kort tid er lyntoget, som kører mellem Berlin og München på fire timer, blevet et hit. De korte transporttider og billige togpriser bidrager til succesen.

På hovedbanegården i München holder lyntogene klar til afgang mod Berlin. Foto: Uwe Miethe/Deutsche Bahn AG

Med hastigheder på op til 300 km/t. er navnet Sprinter et ganske velvalgt navn til det tog, som siden december har kørt mellem Berlin og München. Hopper man på lyntoget, tager det nu blot tre timer og 55 minutter at rejse mellem de to byers midte – den samme strækning i bil tager seks timer under optimale forhold. Strækningen er Tysklands mest moderne, og der er postet store summer i jernbanen. Håbet er, at toget skal fordoble passagerantallet mellem de to byer.

»Det største af alle tyske trafikprojekter er nu taget i brug. Vi har nået målstregen for et maratonløb, der begyndte tilbage i 1991, og det er et stort skridt, der nu er opnået inden for jernbanetransporten,« udtalte den dengang siddende transportminister Christian Schmidt ved åbningen af ruten.

Projektet har været undervejs i hele 25 år, og under anlægsarbejdet er der ifølge Deutsche Bahn blevet lavet 25 broer, 37 viadukter og 160 andre særlige konstruktioner for at få banestrækningen til at fungere optimalt. De 26 tunneler har en samlet længde på 57 km, og blandt de mange nye viadukter og broer er Tysklands største jernbanebro (8,6 km) nær Halle i Saale-Elster-dalen. Prisen for hele anlægsarbejdet er endt på 10 mia. euro.

Mange afgange

Selve strækningen er 632 km lang, og det tager nu under fire timer at køre strækningen i tog. Det er altså en forbedring i forhold til den samme strækning tidligere, hvor turen tog knap seks timer.

Den nye jernbane, som også når forbi Halle/Leipzig, Erfurt og Nürnberg, får stor betydning for de 17 millioner mennesker i området i Tyskland, som får kortere rejsetider, nye direkte tjenester og bedre forbindelser.

En af årsagerne til lanceringen af lyntoget er, at den tyske stat vil have flere over i togene. Tyskerne tilbagelægger årligt 965 mio. km i bil mod blot 95 mio. km i tog (og 65,9 mio. km i fly), oplyser Deutsche Bahn. Det er tal, som tyskerne gerne vil have udlignet i retning mod togene, og derfor er billetpriserne også attraktive. Billetterne udbydes til priser fra omkring 25 euro, og lyntoget på 3 timer 55 minutter kører tre gange dagligt i hver retning.

I øvrigt er der afgange hver halve time mellem de to byer, hvor der er flere stop undervejs, men det skulle så også sikre plads til alle, som enten lider af flyskræk, eller som blot bare nyder den ro, der kan være i at rejse med tog. Ser man sig godt for, ligger priserne på lyntoget fra 39,90 euro (297,36 kr.) på første klasse.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler

5 andalusiske bjerglandsbyer der er værd at holde fri fra stranden for

Få kilometer fra kysten og badebyen Nerja rejser bjergene sig: grå granit og grønne pletter af fyrretræer. På de tørre, forrevne klipper græsser får og geder mellem enkelte oliventræer, buske og lave træer. Ind imellem ligger frodige, fugtige og skyggefulde slugter, hvor vandrere og klatrere søger udfordringer på bjergsiderne. Og så er det her man finder nogle af Sydspaniens mest sjælfulde landsbyer.
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her