Græshoppesalat på menuen

Iværksætteri, entusiasme og et dogme om kvalitet og udvikling er drivkraften bag Aarhus Street Food, hvis vision er at byde aarhusianerne på hjemmelavede, autentiske delikatesser fra hele verden. Hos ugandiske UGood serverer man både sukkerrørsjuice, “sweet potato fries" og græshopper.

Artiklens øverste billede
Aarhus Street Food blev skabt med en vision om at udfylde et hul på den aarhusianske madscene. Foto: Aarhus Street Food

Rolex er en af de specialiteter, man kan få hos Aarhus Street Food. Delikatessen har intet med uret at gøre, men er en sammentrækning af “rolled eggs”, som bestanddelen i retten.

»Rolex er en omelet, der bliver rullet ind i en chapati-madpandekage, som bliver fyldt med friske grøntsager, krydderurter, avocado og basilikumsauce. Man kan enten få dem med kød eller bestille dem vegetariske,« siger Sylvester Bbaale, der er født i Uganda og opvokset med de specialiteter, han serverer i sin bod UGood.

Som sideret kan man få “sweet potato fries” og sukkerrørsjuice, som han den eneste i Danmark, der laver. Han er uddannet i musikvidenskab, men valgte at kaste sig ud i street food-projektet med en mission om at udbrede kendskabet til afrikansk mad.

»Selv om Afrika er det andetstørste kontinent, mangler vi afrikansk mad i Danmark. Det har jeg altid syntes var ærgerligt. I snyder sig selv for al den fantastiske afrikanske mad. I Uganda har man masser af frodige frugter, og derfor laver vi som de første frisklavet sukkerrørsjuice i Danmark. Vi importerer også jackfrugt, papaya og mini-bananer, som vi vil introducere jer for,« siger Sylvester Bbaala, hvis street food-køkken vandt prisen “Publikums Favorit 2016” ved festivalen Street Food Festival Cph sidste år.

Man skal brænde for maden

Aarhus Street Food åbnede for seks måneder siden netop med visionen om at udfylde et hul på den aarhusianske madscene. Britt Vorre og hendes mand, som sammen er initiativtagere til Aarhus Street Food, har baseret det nye madmarked på et dogme om kvalitet, autencitet og gåpåmod. Når parret udvælger folk til Aarhus Street Foods boder, vægter entusiasme højere end erfaring. Britt Vorre vurderer, at 85 pct. af boderne bliver drevet af nystartede iværksættere, som driver forretning for første gang.

Det er et bevidst valg at få uerfarne folk med fra starten, selv om Aarhus Street Food godt kunne have satset på i forvejen etablerede køkkener.

»Vi har valgt folk, der brænder for at lave et særligt produkt, og som ikke ønsker at lave hvilken som helst mad. Derfor har vi forsøgt at få fat i nogle, som kommer med noget mad hjemmefra, som de brænder for at lave for et publikum,« siger Britt Vorre, som godt er klar over, at hun og hendes mand har valgt den sværeste vej ved at satse på folk, der driver egen butik for første gang.

»Det ville være lettere at have fået nogle erfarne restauratører ind, men med nye iværksættere får man en helt anden dynamik. Man får nogle mennesker, der brænder for det, de laver, og bygger noget op sammen, selv om de selvfølgelig laver nogle fodfejl,« siger hun.

Kvaliteten skal være i orden

Folk uden megen erfaring med at drive et køkken er også ofte vant til at lave deres delikatesser helt fra bunden. Det spiller en stor rolle hos Aarhus Street Food.

Hos Aarhus Street Food er maden hjemmelavet og af høj kvalitet. Foto: Aarhus Street Food

»Vi har et dogme med, at maden for så vidt muligt skal være hjemmelavet og af høj kvalitet. Det behøver ikke være fancy. Når man serverer fish’n’chips, skal det jo bare være god kvalitet,« siger Britt Vorre og peger på, at street food-markedet har ansat en kvalitetschef, som hjælper med at sikre niveauet og holder øje med, at boderne beholder den store variation af forskelligartet mad, som danner grundlaget for street food-konceptet.

»Vi har fire boder, der har pomfritter eller “sweet potato fries”, så det er der ikke flere, der får lov til at lave. Vores kvalitetschef sikrer også, at markedet ikke ensretter sig og lige pludselig kun sælger pulled pork og fritter,« understreger hun. I den forbindelse nævner hun også, at det er essentielt, at køkkenerne udvikler sig og kommer nye retter på menuen hen ad vejen.

»Selvfølgelig skal Mormors Køkken stadig servere dansk mad, men der skal være nogle nye retter på menukortet om et halvt år. Det er nødvendigt, hvis vi skal være langtidsholdbare,« uddyber Britt Vorre.

I UGood-boden har Sylvester Bbaale og hans hold taget udviklingsdogmet til sig. I løbet af foråret vil man kunne smage en anderledes ingrediens i maden fra den prisbelønnede bod.

»Fra næste uge kan man få en græshoppesalat i vores bod. Det er en sæsondelikatesse i Uganda, så det begynder vi at lege lidt med. Vi er jo netop en bod, hvor du kan smage mad, som du ikke kan få andre steder,« fortæller den unge iværksætter, der netop også har åbnet en bod i det nye Westmarket i København.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.