Det gælder om at putte det rigtige brændstof i kroppen

Man kan spise sig til velvære, for kroppen reagerer på det, vi putter i den. Det er konklusionen hos to danske kogebogsforfattere, der begge har fået mere energi, efter de har lagt deres kostvaner om.

Artiklens øverste billede
Mads Bo anbefaler at drikke juice med de grøntsager, man ikke gider spise. Han elsker grønne juice og mikser ofte agurk, spinat, broccoli, bladselleri og lime i en sund drink. Mads Bo har virksomheden High on life, hvor han holder foredrag og udgiver kogebøger med juiceopskrifter. Foto: High on life

»Jo bedre jeg spiser, jo bedre har jeg det. Det er min drivkraft til at spise sundt, at jeg får det bedre fysisk og mentalt,« siger Jane Faerber.

Hun er forfatter til fire kogebøger og er en af de mest læste madbloggere i Danmark. Hun lægger dagligt billeder af sin madlavning ud på sin personlige blog madbanditten.dk, hvor hendes læsere siden 2011 har fulgt hendes måltider. Bladrer man gennem indlæggene på bloggen, kan man se, at måltiderne både består af lette retter som squash-pandekager med skinke og ost, boller med et højt fiberindhold og æblekager uden sukker og sødestoffer. Det, der kendetegner opskrifterne, er at de ikke indeholder gluten og sukker.

»Når jeg spiser, som jeg gør nu, så oplever jeg, at mit humør stabiliseres, og jeg føler mig normal. Det står i kontrast til den måde, jeg har det, når jeg spiser meget sukker og gluten, for så kommer jeg hurtigt til at have en uro indeni,« siger Jane Faerber.

Indtil for fem år siden døjede hun med en række maveproblemer som oppustet mave og mavekramper, der medførte, at hun ofte var ufokuseret og ængstelig. Hun spiste dengang en kost, der lå tæt op ad de officielle kostråd, men problemet var, at hun fik det dårligt, når hun spiste mad, der indeholdt meget gluten. Det er især kornprodukter som brød, pasta og øl, der har et højt indhold af gluten, og de var blandt Jane Faerbers favoritter, fortæller hun. Det var derfor hårdt at sige farvel til den gamle kost.

»Jeg måtte stoppe med at spise store dele af min kost. Det var en stor omvæltning at lægge mit elskede pasta og brød væk, og der var lidt sorg forbundet med det, fordi jeg holdt meget af det. Jeg forbandt det med noget trygt at spise en skive brød, fordi det gav en hurtig mæthedsfornemmelse,« siger Jane Faerber.

Men kostomlægningen fik stor betydning for maveproblemerne, der gradvist forsvandt. Hendes mave fik det ikke bedre fra den ene dag til den anden, men for Jane Faerber var det tydeligt, at der var en sammenhæng mellem det, hun spiste, og hvordan hendes krop havde det.

»Jeg havde nærmest accepteret, at det var et grundvilkår, at jeg havde ondt i maven. Maven er det mest centrale for mig. Hvis jeg har ondt i maven, så har jeg det skidt, så derfor er det blevet det vigtigste for mig, at jeg ikke har ondt i maven,« siger Jane Faerber.

Kroppen reagerer på maden

Siden kostomlægningen har Jane Faerber udgivet fire kogebøger, hvor hun fokuserer på, hvordan man kan sammensætte en kost, der består af få kulhydrater og mange fedtstoffer. Bøgerne er en del af lchf-bølgen, der står for low carb high fat.

Hun er ikke den eneste kogsbogsforfatter, der har fået det bedre ved at lægge kostvanerne om. Mads Bo har skrevet fem kogebøger, der udelukkende består af forskellige opskrifter på juice. I bøgerne blænder han grøntsager som kål, ingefær og selleri med citroner, lime eller et stykke frugt.

»Vores krop reagerer på det, vi putter i den. Der er forskel på at drikke en kop tarvelig filterkaffe og drikke en juice bestående af nogle af de mest næringsrige grøntsager,« siger Mads Bo.

Han er uddannet mekaniker og levede frem til 2003 en usund livsstil med usund mad og alkohol, men da hans søster tog ham med til et foredrag om juice-opskrifter, fik han øjnene op for, hvordan han påvirkede sin krop med det, han spiste.

»Jeg har mærket på egen krop, hvordan vi reagerer, når vi spiser dårligt. Vi kan sammenligne vores kroppe med en bil. Den kan måske godt køre på den forkerte benzin, men det er ikke en god løsning i længden. Derfor gælder det også om at putte det rigtige brændstof i kroppen,« forklarer Mads Bo.

Efter foredraget begyndte han at spise flere grøntsager, og han opdagede at en af de måder, han kunne øge sit indtag af grøntsager på, var ved at putte dem i juicemaskinen.

»Det gælder om at øge indtaget af den sunde kost. Planter giver en sand mæthedsfornemmelse i modsætning til fastfood. Så længe vi spiser sundt, spiser vi ikke for meget, fordi kroppen automatisk bliver mæt,« siger Mads Bo.

Den sunde kost satte gang i en positiv udvikling hos Mads Bo. Mange af hans problemer med akne, eksem og hudproblemer forsvandt, og maden gav ham energi til at arbejde med at få et bedre selvværd.

»Man kommer langt ved at starte med at spise sundere, men hvis man har et dårligt selvværd, er man nødt til at arbejde med det. En af fordelene ved at spise sundt er, at det giver mere energi til at tage fat på de andre problemer,« siger Mads Bo.

Find balancen

Selv om de to kogebogsforfattere får det bedre af at spise sundt, så mener de også, at der skal være plads til at skeje ud engang imellem.

»Jeg går ikke ind for, at man skal spise sundt hele tiden. Men hvis man kan spise sundt 80 pct af tiden, så er der også plads til noget usundt. Men problemet er bare, at vi ofte gør det modsatte. Vi spiser for meget af det forkerte det meste af tiden, og så tager vi lige et æble eller går en tur med hunden,« siger Mads Bo.

Selvom han udgiver kogebøger med opskrifter på juice, så anbefaler han ikke, at man begynder kun at drikke juice.

»Vi skal leve et liv, hvor vi er i balance, og vi skal derfor passe på med at gå fra den ene yderlighed til anden. Juicen skal ses som en måde at indtage nogle af de grøntsager, som man ellers ikke får spist,« siger Mads Bo.

Jane Faerbert har fundet balancen i sin kost ved at tilføje fedtrige produkter til sin mad. Da hun først tog kulhydraterne ud af kosten, oplevede hun, at hun ofte var sulten, fordi hun manglede noget, der gjorde hende ordentlig mæt. Jane Faerber erstattede lightprodukter med federe alternativer som græsk yoghurt eller ægte mayonnaise og begyndte bruge forskellige typer olie i madlavningen. Det gav et resultat, hvor hun kunne bruge fede produkter til at skabe en kost, der smagte godt.

»Jeg begyndte at lave små byttehandler, hvor jeg erstattede mælken i kaffen med fløde for at bruge mere fedt i min madlavning. Det gjorde, at maden begyndte at smage af noget og holdt mig mæt i lang tid,« siger Jane Faerber.

Selv om hun udgiver kogebøger med retter, der er baseret på få kulhydrater og meget fedt, så er hun ikke lige så stringent i sin egen madlavning.

»Kogebøgerne er mere firkantede i sine rammer, end jeg er i min kost. Jeg er inspireret af LCHF på den måde, at kornprodukter, kartofler og ris ikke udgør en stor del af min kost, men jeg vil ikke gå ind og tælle kulhydrater, som nogle inden for LCHF anbefaler, at man gør,« siger Jane Faerber.

Svampepakker med brie og pinjekerner

Øverst. Den smeltede brie tager æren for den gode smag i denne svampe ret. Brug champignon, kantareller eller bøgehat i retten og server eventuelt svampepakkerne som tilbehør, når du har gæster. Foto: Columbus Leth

Den let smeltede brie tager æren for den gode smag her. Server gerne svampepakkerne som tilbehør, når du har gæster. De går rent hjem hver gang.

400-500 g blandede svampe (fx champignon, kantarel eller bøgehat)
Fire fed hvidløg
En halv dl piskefløde
150 g brie
En dl bredbladet persille og estragon
70 g let ristede pinjekerner
salt og friskkværnet peber
Fire stykker bagepapir

Opvarm ovnen til 200 grader.

Klip fire firkanter af bagepapiret på ca. 30 x 30 cm. Børst svampene fri for snavs med en blød børste eller et stykke køkkenrulle, skær dem i mindre stykker og kom dem i en skål. Hak hvidløgene groft og hak krydderurterne fint. Bland svampene godt sammen med hvidløg, piskefløde, krydderurter og pinjekerner. Fordel svampefyldet på hver af de fire bagepapirstykker og læg en god skive brie ovenpå. Saml pakkerne i toppen med et stykke kødsnor. Bag dem i ovnen i ca. 15 minutter.

Server evt. med grøntsagsbrød til en lille frokost.

Æbletærte

Nederst. Fyldet i denne kage består af danske æbler blandet med krydderier. Placer fyldet på en bund bestående af nødder blandet med smør, æg, sukrin og krydderier og server letpisket flydeskum eller cremefraiche til. Foto: Columbus Leth

Seks til otte personer

Tærtebund
150 g pekannødder
150 g mandler
50 g blødt smør
Et æg
To spsk Sukrin Gold (kan udelades)
En spsk stødt kanel
En tsk stødt kardemomme

Æblefyld
Fem danske efterårsæbler (f.eks. ingridmarie, elstar etc.)
En spsk stødt kanel
En halv tsk vaniljepulver
En spsk kokossukker
Drys lidt kokossukker blandet med kanel

Tilbehør

letpisket flødeskum eller cremefraiche 38 %

Tærtebund

Mal nødderne til mel i foodprocessoren og hæld det i en skål. Bland resten af ingredienserne i og saml dejen med hænderne. Smør en tærteform (24 cm) med smør eller kokosolie og klat dejen ud heri. Sørg for, at dejen også kommer godt op ad siderne. Der er rigelig dej til en lille tærteform, så bunden bliver pænt tyk. Men det kommer du ikke til at fortryde, for den har den lækreste karamelagtige smag. Prik dejen med en gaffel og lad evt. tærtebunden hvile i 30 minutter i køleskab.

Opvarm ovnen til 170 grader og forbag bunden i ca. 15 minutter.

Æblefyld

Læg et æble til side. Skræl de resterende tre, fjern kernehusene og skær dem i små tern. Kom ternene i en gryde sammen med en til to spsk vand, kanel, vanilje og kokossukker og kog dem bløde i ca. 10 minutter.

Del det sidste æble i kvarter, fjern kernehuset og skær det tynde skiver.

Fordel æblefyldet på den forbagte bund. Læg æbleskiverne oven på æblefyldet. Drys med lidt kokossukker blandet med kanel. Bag tærten i 20 minutter.

Server med letpisket flødeskum eller en god klat cremefraiche.

Juice: Bodybuilder

Foto: High on life

Opbyggende og balancerende juice

Hold dig fra de blå energidrikke i fitnesscentret - vælg i stedet denne sunde udgave. Der er ikke meget, jeg hellere vil byde min krop efter hård træning end ingredienserne i denne juice. Fælles for dem alle er, at de er super basiske og derfor hjælper med til at neutralisere syre i kroppen efter eksempelvis hård træning. Sundhedsmæssigt er denne muskeljuice en superstjerne.

Ingredienser
En agurk
To håndfulde spinat
En broccolistok
To håndfulde spidskål, hvid – eller grønkål
En økologisk citron med skræl

Så nemt er det: Pres alle ingredienserne i en juicemaskine. ’Pak’ gerne spinaten mellem nogle af de øvrige ingredienser. Stamp, tænd og pres. Tilsæt evt. kvalitetsolie og isterninger for at køle.

Juice: Pink Passion

Foto: High on life

Fortryllende livseliksir, som alle bare elsker!

Efter at have haft fornøjelsen af at presse friskpresset juice til mange tusinde mennesker er det min erfaring, at denne juice bare går "rent ind" - trods den betragtelige mængde grøntsager. Den indeholder alt, hvad der skal til for at juice dit liv.

Ingredienser
Tre cm rødbede
Fire cm squash
Fire cm agurk
To mellemstore gulerødder
To cm ananas
Et æble
En cm ingefær med skræl
To cm økologisk citron med skræl
En halv broccolistok
Is og to spsk. kvalitetsolie

Pres alle ingredienserne i en juicemaskine. Stamp, tænd og pres. Tilsæt evt. kvalitetsolie og isterninger for at køle.

Juice: Workout Wonder

Foto: High on life

Mynte, rødbede og lime er en god cocktail. Nyd denne røde lækkerbisken der smager så fuglene synger.

Ingredienser
Et æble
En håndfuld mynte
Tre mellemstore rødbeder
En lime med skræl
To gulerødder
En fjerdedel broccoli

Pres alle ingredienserne i en juicemaskine. ’Pak’ gerne mynten mellem nogle af de øvrige ingredienser. Stamp, tænd og pres. Tilsæt evt. kvalitetsolie og isterninger for at køle

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.