Annonce
Mad

10 madvarer, der er guf for tarmen

I disse år er der stort fokus på tarmenes betydning for vores sundhed og sygdomsrisiko. Her er en liste med 10 fødevarer, som skaber en varieret tarmflora og fodrer de gode bakterier i tarmen.

Hytteost er en fermenteret fødevare, som også har et højt indhold af calcium, der er vigtigt for knoglerne. Foto: Colourbox

Tarmene har stor betydning for vores helbred, og forskning peger på, at de millioner af bakterier, som lever i vores tarme, har betydning for alt fra vægt, livsstilssygdomme og humør til astma og akne.

Så en mangfoldig tarmflora - også kaldet mikrobiom - er vigtig for et sundt liv, fortæller klinisk diætist Stine Junge Albrechtsen, der har skrevet bogen "Spis tarmen sund - og tab dig".

- Når vi har en bred tarmflora, det vil sige mange bakterier i antal, men også i variation, så er det hos de fleste ensbetydende med, at man har et bedre immunforsvar og grundlæggende lavere risiko for at udvikle en række livsstilssygdomme, siger Stine Junge Albrechtsen.

Din tarm kan gøre dig tyk, syg og sur

Nogle bakterier i tarmen er gode for helbredet, mens andre øger risikoen for sygdomme. Derfor er det vigtigt, at spise mad som de gode bakterier lever af. Det er blandt andet fibre, som findes i grøntsager - særligt i de grove grøntsager.

Tarmvenlig mad indeholder også probiotika.

- Probiotika er levende bakteriekulturer, som er de samme bakterier, som vi har i vores tyktarm, så når vi spiser mad med probiotika, så er det ud fra et håb om, at de bakterier overlever vejen igennem vores mave-tarmsystem og så kan hjælpe til at give en god og varieret bakterieflora i vores egen tarm, siger Stine Junge Albrechtsen.

Gode madvarer hjælper din tarm

Herunder følger en liste udarbejdet af Time Health med 10 fødevarer, som indeholder probiotika.

Ifølge den kliniske diætist er det vigtigt for vores generelle sundhed, at vi spiser varieret og noget fra alle fødevaregrupper.

- De her 10 fødevarer repræsenterer også en variation fra forskellige fødevaregrupper, hvor noget af det er grøntsager, noget er mejeriprodukter og noget er en proteinkilde, siger hun.

1) Hytteost

Hytteost er en fermenteret fødevare, som også har et højt indhold af calcium, der er vigtigt for knoglerne.

2) Kimchi

Kimchi er fermenterede grøntsager, hvor hovedparten består af kål.

3) Surkål

Surkål eller sauerkraut er fint snittet hvidkål, der opstår ved en mælkesyregæring.

Vejen til din sundhed begynder i dine tarme

4) Yoghurt

Yoghurt er mælk syrnet med mælkesyrebakterier, som er god for fordøjelsen.

5) Miso

Miso er japansk og består af en gæret masse af sojabønner. Det har et højt indhold af protein, calcium, jern og magnesium.

6) Syltede agurker

Drueagurker syltet i salt, vand og mælkesyrebakterier.

7) Kombucha

Kombucha er fermenteret te.

8) Æblecidereddike

Æblecidereddike er gæret æblesaft, som bliver til cider og derefter syrnet til eddike.

9) Tempeh

Tempeh stammer fra Indonesien og er lavet af gærede sojabønner, der bliver til en fast masse.

10) Parmesanost

Nogle fermenterede oste - som parmesanost - indeholder mælkesyrebakterier.

Kilde: Time Health

/ritzau fokus/

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
TV
Annonce
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her