Annonce
Luksus

Herreurene pumper i fitnesscentret

Optimismen bobler i urbranchen, fornemmer direktøren hos Klarlund, Stig Andersen. Det kan ses på flere herreure præsenteret under SIHH-messen i Geneve. Flere urmærker er begyndt at eksperimentere med teknologi, design og materialer. »De har valgt det sporty look og helt klart den vovede bikini,« siger Stig Andersen.

Pr-foto
Ur

Fornyet energi og spirende optimisme. Sådan fornemmer Stig Andersen, direktør hos Klarlund, at stemningen i urbranchen er lige nu. Og han synes, at man kan se, at optimismen giver sig udslag i designet af dette års herreure, som blev præsenteret på årets SIHH-messe i Geneve.

Sportslooket er et eksempel på denne nye optimisme hos urmærkerne. Sportslooket har altid – fra mere eller mindre nedtonet til fuldt blus på farver, gear og modeller – været at finde blandt de kommende modeller. Blandt andet har luksus-fabrikanten Panerai kastet sig over modeller med et mere hvidt og sporty look. Den nye model, hvor sportstrenden er toneangivende, er Panerai Radiomir 1940 3 Days Automatic PAM655 med hvid urskive.

Panerai Radiomir 1940 3 Days Automatic PAM655. Nyhed fra Panerai hvor man for første gang ser den klassiske Radiomir 1940 med en hvid skive, og den elegante Radiomir 1940 model får hermed tilført et mere sporty look. Kassen er 42 mm og passer smukt sammen med den cushion-formede kasse og de lige horn – der blev introduceret i 1940. Modellen benytter Panerais in-house urværk P.4000, der tilbyder tre dages gangreserve og en smuk rotor i tungsten. Foto: PR

»Det er en kontrast til de historisk set meget mørke herrefarver, som sort, mørkegrå og brun. Den hvide skive får uret til at virke større og mere poleret. Jeg synes, at den optimisme, som man så før krisen, den ser man igen. Herhjemme kan vi mærke optimismen. Det er langt mere et sportsur, så man kan sige, at det ikke er et klassisk ur, men jeg ser optimismen i det. Vi går ned og pumper lidt i fitnesscentret. Urbranchen tør godt eksperimentere igen,« siger Stig Andersen.

Et begavet svar på intelligente ure

I forlængelse af sportstrenden og det stadig mere positive blik på fremtiden har den schweiziske urbranche sat skub i innovationen og kastet sig over smartwatches.

Smartwatches har ifølge Stig Andersen uden tvivl sat nye spændende standarder i urbranchen – ikke kun når det gælder funktionalitet, men også når det gælder mulighederne for at samle arbejds- og privatliv på håndleddet.

TAG Heuer lancerede i slutningen af 2015 deres Connected Watch, men uret er blevet så stor en succes, at den danske lancering er udskudt til februar.

»TAG Heuers Connected Watch er blevet en kæmpe succes, og vi har endnu ikke fået det til Danmark, fordi efterspørgslen er så stor. Det ligner et cool schweizer-ur – TAG Heuers Carrera-model. Maskulin og sporty. Man er lykkedes med at at få bygget teknologien – det trykfølsomme glas – ind i uret, så man kan få de samme informationer, som man får, hvis man køber et Apple Watch,« siger Stig Andersen, der understreger, at smartwatches fra den schweiziske urindustri er noget helt andet end de ure, man blandt andet ser fra Apple.

»Jeg synes, det er et begavet svar fra den mekaniske urbranche. Det er smukt med et enkelt formsprog. Det er også et ur, som ikke kun er til en uraficionado eller urkender, men også til andre. Desuden har TAG Heuer gjort noget endnu mere begavet, synes jeg. Teknologien har det med at udvikle sig, og hvad sker der så, hvis der kommer noget andet, og smartwatches forsvinder? Hos TAG Heuer kan man, når uret er to år gammelt, få det opgraderet med ny software eller få det opgraderet med et mekanisk urværk. Ure handler ikke først og fremmest om funktioner, men om særlige oplevelser. Hvis man benytter sig af TAG Heuers tilbud, så står man med en Carrera-model til 20.000 kr. på håndleddet, som i realiteten er billigere, end hvis man skulle købe modellen i butikken,« siger Stig Andersen.

Men spørgsmålet er så, om den schweiziske urbranche er begyndt at producere smartwatches, fordi urmærkerne føler sig truet, eller fordi de rent faktisk ser muligheder i den nye teknologi. Stig Andersen har en meget klar holdning til og svar på det spørgsmål.

»Hvis du spørger mig, så ligger det intimt i TAG Heuer at arbejde med innovation. TAG står jo for Techniques d'Avant Garde. Det er i tråd med historien og ikke en fjern udebane. Det er teknologiske muligheder i klassisk urdesign. På den måde synes jeg, at TAG Heuer har skabt den rette sammenhæng,« siger Stig Andersen.

Han mener ikke, at smartwatches vil overtage de mekaniske ures position på markedet. Årsagen er simpelthen, at mekaniske ure tilbyder noget helt andet end de intelligente fætre.

»Spørgsmålet er, om udviklingen af smartwatches vil ændre hele markedets karakter. Det tror jeg ikke. Vi vil ikke kun have smartwatches. Ure er som rødvin. Man vil gerne kende årgangen, mærket og vinmageren. Jo mere teknologi vi får, jo mere får vi en modtrend,« siger Stig Andersen.

En ny type af guld

Også på materialesiden er der sket forandringer, der viser, at urmagerne er villige til at prøve noget nyt. En af de trends, vi vil se mere til fremover, vurderer Stig Andersen, er gulguld. Rosaguld har ellers over en årrække været det fremherskende valg. Men skiftet er sket, fordi urbranchens grand old brand Audemars Piguet i 2016 genopliver sit Royal Oak Perpetual Calendar, der første gang blev lanceret i 1984, og det i et materiale, der har været synonym med luksusure i generationer: gulguld. Den 41 mm store kasse i børstet gulguld er ledsaget den mørke ”Grand Tapisserie”-skive.

»Det er en reaktion på rosaguld. Uret er flot. Det er noget, vi kender. Det er en evighedskalender og en Royal Oak, men uret er smukt. Men den nye type guld bliver brugt, fordi man søger et stilskift. Rosaguld-bølgen væltede Asien, fordi det i kultiveringen af markedet har vist sig, at asiaterne har en tilbøjelighed til rosaguld. Med dette ur vender vi os mod et nyt materiale, men fastholder stadig, at det er et klassisk ur, som giver minder om den europæiske stil,« siger Stig Andersen.

 

Audemars Piguet Royal Oak - Perpetual Calendar Yellow Gold

Royal Oak-modellen blev lanceret i 1972 og har siden stået som et symbol på ét af de ypperste luksusure. I 2016 genopliver Audemars Piguet deres Royal Oak Perpetual Calendar, der første gang blev lanceret i 1984, og det i et materiale, der har været synonym med luksusure i generationer - gulguld. Den 41mm store kasse i børstet gulguld er smukt ledsaget af den mørke “Grand Tapisserie”. Igennem bagkassen kan man se det smukke urværk, der tydeligt demonstrerer, hvorfor Audemars Piguet hører til blandt toppen af urbranchen.

Audemars Piguet Royal Oak Perpetual Calendar Yellow Gold. Foto: PR

»Disse to varianter (Perpetual Calendar og Diver, red.) er gode til at fremhæve tendensen. Man søger tilbage til den europæiske form og det mere optimistiske kendetegnet ved det mere sporty look. Her har urbranchen helt klart valgt den vovede bikini. Det er et klassisk ur med et nyt skin,« siger Stig Andersen.

 

Audemars Piguet Royal Oak - Offshore Diver Chronograph

I 2010 introducerede Audemars Piguet deres Royal Oak Offshore Diver, der blev en stor succes for brandet. I 2016 lancerer AP en ny version med kronograf. De første fire modeller, der kommer, er alle tiltænkt som AP Boutique versioner. Dog forventer man, at der kommer nogle mere “konservative” versioner, der blive solgt hos forhandlere.

Uret var det første rigtige dykkerur fra AP, og derfor følger man nu op med en kronograf-version.

Audemars Piguet Royal Oak Offshore Diver Chronograph. Foto: PR

 

Hublot MP-05 “LaFerrari”  Sapphire

Modellen blev lanceret i 2013 som en hyldest til superbilen fra Ferrari. Uret har tourbillon, gangreserve på 50 dage, 11 fjederhuse, og værket er sammensat af ikke mindre end 637 dele.

I 2016 har Hublot lanceret “LaFerrari” i en ny version, hvor hele kassen er lavet i safirglas. Hublot lever dermed fuldt ud op til deres motto “Visible Invisibility”. Kassen i safirglas gør, at det imponerende værk nærmest “hænger” i luften. Kassen tager over 600 timer at lave og det er en utrolig kompleks proces at skære kassen til.

»Det er som at åbne kølerhjelmen på en Ferrari. Kassen er helt vildt svær at lave, men den er også flot lavet. Det er virkelig noget, man ikke har set før. Det er det, vi kender Hublot for,« siger Stig Andersen, direktør hos Klarlund.

Uret bliver produceret i 20 eksemplarer.

Hublot MP-05 “LaFerrari” Sapphire. Foto: PR

 

Panerai - Lo Scienziato - Lumino 1950 Tourbillon GMT Titanio, 47mm

Introduceret i 2010 og dedikeret til Galileo Galilei. 2016-versionen er lavet i titanium og vejer under 100 gram. På trods af den lave vægt har uret både GMT-funktion, gangreserve-indikator og tourbillon. Den lave vægt opnås, ved at urkassen er udhulet indeni.

Denne proces hedder Direct Metal Laser Sintering: Man bygger en 3D-model op af forstøvet titanium med en optisk laser. Lagene, der er blot 0,02mm tykke, smelter sammen og skaber en komplet solid kasse med utrolig lav vægt.

Urværket er skeletteret, og brug af titanium til broer og plader er desuden med til at holde vægten nede. Her er tale om et unikt og ikke mindst innovativt ur, hvor man i produktionen tager nye metoder i brug.

»Urværket opbygget med en slags 3D-printer, så her er der tale om et urmærke, der har forsøgt at udfordre sig selv. Hvis man skal være evergreen, skal man være relativt tro mod sig selv og sine styrker. Panerai har her fastholdt et klassisk look, men materialeanvendelsen gør, at man får noget, der ikke er set før eller kopieret af andre,« siger Stig Andersen, direktør hos Klarlund.Uret lanceres i 150 eksemplarer og forventes lanceret i juli 2016

Pr-foto

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

Aarhus Ø skal ende med et rundt 0

Den samlede økonomi for Aarhus Ø skal ende i balance, og derfor vil en justering af Lighthouse-projektet kræve andre indtægter. Det fortæller kommunens budgetchef, der her giver en status på økonomien på Aarhus Ø.

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Annonce
Annonce
Mad & Vin
Annonce
Guide til ski i Grønland: Her er der skisæson både sommer og vinter
Skimæssigt kan Grønland næppe konkurrere med Norge eller Alperne, hvis man foretrækker gode anlæg, store løjper og barer med afterskiing. Til gengæld er naturen i Grønland vildere, og bjergene en stor udfordring. Vi viser vej til fire store skioplevelser. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her