Annonce
Forbrug & Test

Strømsælgere vildledte dem, de ringede til

Forbrugerombudsmanden har afgjort, at fire energiselskaber har handlet i strid med markedsføringsloven i forbindelse med telefonsalg af strøm.

Blue Energy er et af de fire selskaber, som ifølge Forbrugerombudsmanden har vildledt forbrugere i forbindelse med telefonsalg. Screenshot

Strømsælgere overtræder i stor stil markedsføringsloven, når de ringer op til folk og forsøger at få dem til at skifte energiselskab med lovning om lavere priser og bedre vilkår.

Forbuddet mod vildledning
Markedsføringslovens § 3 forbyder virksomheder at bruge vildledende eller urigtige angivelser eller at udelade væsentlige informationer, hvis det er egnet til mærkbart at forvride forbrugernes eller andre virksomheders økonomiske adfærd på markedet.

Det fastslår Forbrugersombudsmanden, som nu giver fire energiselskaber en begmand. Det drejer sig om Blue Energy A/S, Modstrøm A/S, MyPower ApS og Gasel/FFV Energi A/S.

Tidligere har Forbrugerombudsmanden som omtalt i Jyllands-Posten i en særskilt afgørelse indskærpet reglerne over for Gul Strøm.

Siden sidste sommer har Forbrugerombudsmanden behandlet stribevis af klager over energiselskaber, og Forbrugerombudsmanden slår nu fast, at virksomhederne har vildledt forbrugerne i forbindelse med opsøgende telefonsalg.

 

Når forbrugerne er blevet ringet op af en kæk sælger, har det f.eks. været uklart for dem, om de talte med deres nuværende energiselskab, eller om de talte med en konkurrerende virksomhed, og derfor var ved at skifte energiselskab.

Der har også været eksempler på, at forbrugerne modtog en velkomstmail, når de blot havde bedt om yderligere oplysninger fra virksomhederne.

»Der er desværre mange eksempler på, at forbrugerne ikke ved, hvilket energiselskab de egentlig bliver kontaktet af. Andre får urigtige oplysninger om priser eller andre vilkår. Vi vil fortsat have fokus på energiområdet for at sikre, at den vejledning, vi har lavet, bliver overholdt,« siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.

»Det strengeste, jeg har været ude for«

En af dem, der har klaget, er Carl-Erik Jespersen fra Storkøbenhavn. Han blev i januar 2016 ringet op af en sælger, som han fik indtryk af repræsenterede Dong - det energiselskab, som han i forvejen var kunde hos.

Sælgeren spurgte, om han »ville have opdateret sine priser«. Det svarede han ja tak til - »alt andet ville da være dumt« - uden at vide, at han var i fuld gang med at skifte selskab.

Kort efter modtog han en mail fra Gasel, der bød ham velkommen som ny kunde.

»Jeg blev aldrig spurgt, om jeg havde lyst til at skifte selskab. Derfor blev jeg meget overrasket, da jeg fik mailen. Jeg er typen, der aldrig kunne finde på at skifte selskab på baggrund af en enkelt telefonsamtale. Det ville være galimatias,« siger Carl-Erik Jespersen, som bad Gasel om at annullere aftalen.

Derefter klagede han til Forbrugerombudsmanden.

»Det ville jeg ikke finde mig i. Det er noget af det strengeste, jeg nogensinde har været ude for,« siger han.

Skærpende omstændighed

Forbrugerombudsmanden har bedt virksomhederne om at rette ind.

»Vi har gjort virksomhederne opmærksom på, at det vil være en skærpende omstændighed, hvis de igen begår lignende overtrædelser til skade for forbrugerne. De ufine salgsmetoder, som nogle virksomheder bruger, skal simpelthen ophøre,« siger hun.

Hos brancheorganisationen Dansk Energi hilser afdelingschef Kamilla Thingvad Forbrugerombudsmandens afgørelser velkommen.

»Det skal foregå ordentlig og redeligt, og derfor er det rigtig fint, at hun kommer med disse afgørelser,« siger hun.

Kamilla Thingvad har tidligere omtalt nogle energiselskabers salgsteknik som »cowboymetoder«, og hun pointerer, at disse metoder stadig bliver brugt.

»Vi synes, at det er forkasteligt og uacceptabelt, når sælgere ringer op og giver indtryk af, at de ringer på vegne af andre. Mit indtryk er, at der stadig er nogle få selskaber, som systematisk benytter sig af de metoder,« siger hun

Uheldig praksis

Det er langtfra første gang, at Forbrugerombudsmanden er efter energisælgerne, der kimer folk ned med tilbud på strøm. Jyllands-Posten fortalte mandag den 20. februar, at Forbrugerombudsmanden med en ny vejledning håber at komme problemet til livs.

Hvis selskaberne ikke følger vejledningen, vil de blive politianmeldt. Samtidig har Forbrugerombudsmanden truffet afgørelse i 200 forbrugeres klagesager over uanmodet telefonopkald fra en række energi- og teleselskaber. Det resulterede i, at en række selskaber fik besked om, at deres opkald til 189 forbrugere var ulovlige.


Derudover har TDC og marketingvirksomheden We Love Leads A/S netop fået bøder for ulovligt telefonsalg, efter at Forbrugerombudsmanden havde politianmeldt selskaberne.

Ifølge forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen er der opstået en uheldig praksis, hvor selskaberne har troet, at det er lovligt at få samtykke på en måde, hvor det ikke er tydeligt for forbrugeren, hvad hensigten er. Hun fastslår, at det er ulovligt at sende reklamemails eller ringe en forbruger op, hvis forbrugeren ikke har været klar over, at han eller hun gav samtykke til det.

Blue Energy tager kritikken til efterretning. Selskabets kommercielle direktør, Mads Andreas Olesen, siger, at man fremover vil være meget mere opmærksom på, at selskabets optræden ikke kan kritiseres.

»Vores produkter fejler jo intet, men vi bryder os ikke om at blive koblet sammen med metoder, som vi ikke ønsker at være en del af og heller ikke kan genkende os selv i. Derfor står den fremadrettet på en stærkere dialog med Forbrugerombudsmanden,« siger han i en skriftlig kommentar.

Følg
Jyllands-Posten
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu

JP mener: Husk at tale med djævlen

Hvis man kun hører sig selv og sine ligesindede, bliver man dummere og dummere for hver dag, der går.
Annonce
Annonce
Redaktionen anbefaler
Annonce
Annonce
Guide til ski i Grønland: Her er der skisæson både sommer og vinter
Skimæssigt kan Grønland næppe konkurrere med Norge eller Alperne, hvis man foretrækker gode anlæg, store løjper og barer med afterskiing. Til gengæld er naturen i Grønland vildere, og bjergene en stor udfordring. Vi viser vej til fire store skioplevelser. 
Se flere
Bolig
Lån dit værktøj og køkkengrej og spar penge
I stedet for at købe og opbevare ting, som kun sjældent bliver brugt, kan du låne dem på biblioteket, hos naboen eller på låneportaler på nettet. 
Se flere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her