Kunder brokker sig: Vi er blevet bondefanget af Luxplus

Forbrugerombudsmanden kigger nærmere på et nyt fænomen på nettet. Mange forbrugere klager over, at de er blevet narret ind i såkaldte fordelsklubber med lave priser som lokkemad.

Artiklens øverste billede
»Når jeg kunne blive snydt med den baggrund jeg har, må der være mange, der falder i samme fælde,« siger Cecilie Kunz Paulsen fra København. Foto: Katrine Marie Kragh

Et nyt fænomen breder sig på internettet: De såkaldte fordelsklubber, hvor man melder sig ind og betaler eksempelvis 89 kr. om måneden. Til gengæld får man adgang til at købe varer, typisk parfumer, cremer og andre personlige plejeprodukter til fordelagtige priser.

Tilsyneladende er det en god idé, for selskaberne, der står bag fordelsklubberne, melder om kraftig vækst og tusindvis af medlemmer. Men ikke alle er lige begejstrede - kritikken går på, at klubberne bondefanger folk for at få dem som medlemmer.

Cecilie Kunz Paulsen fra København er en af dem. Den 25-årige jurastuderende googlede en parfume, som hun gerne ville have, klikkede på et link, hvor de havde parfumen til en god pris og købte den på sin smartphone.

Men fire måneder senere fandt hun ud af, at hun var blevet medlem af en fordelsklub ved navn Luxplus, og at det kostede 89 kr. om måneden. Hun betegner sig selv som en opmærksom forbruger - bl.a. i kraft af sit studie og job, hvor hun bevæger sig i et felt med forbrugerret.

»Abonnementsbetingelsen fremgår simpelthen ikke klart nok. Jeg sidder tilbage med en følelse af, at når jeg kunne blive snydt med den baggrund jeg har, så må der være mange, der falder i samme fælde. I min efterfølgende kontakt med Luxplus er det tydeligt, at de udmærket godt ved, at de narrer folk til at blive medlemmer - hele deres setup er skruet sådan sammen. Det er virkelig under al kritik,« siger hun.

Cecilie Kunz Paulsen er ikke alene om at have den opfattelse. Jyllands-Posten har talt med Lasse Pedersen fra Valby, Helle Thomsen fra Barrit ved Juelsminde, Sammy Rasmussen fra Hellerup og Gurli Petersen fra Svendborg.

Cecilie Kunz Paulsen har skrevet frem og tilbage med kundeservice i Luxplus og mener, at det er tydeligt, at de udmærket godt ved, at de narrer folk til at blive medlemmer: »Hele deres setup er skruet sådan sammen,« siger hun. Foto: Katrine Marie Kragh

De er lige som Cecilie Kunz Paulsen faldet for et tilsyneladende godt tilbud på en shampoo eller en parfume hos Luxplus, og de blev alle ubehageligt overrasket, da de et stykke tid senere fandt ud af, at de ikke blot havde betalt den pris, varen kostede - nej, butikken havde efter købet hver måned trukket 89 kr. fra deres konto.

»Jeg synes, at det er topfrækt, for jeg mener ikke, at jeg har sagt ja til, at der måtte trækkes penge fra min konto,« siger Helle Thomsen, der 52 år og miljøassistent.

Hun købte i juli 2015 to flasker shampoo. I april 2016 - ni måneder senere - opdagede hun, at der otte gange var blevet trukket 89 kr. fra hendes konto. Først anede hun ikke, hvad det var for et firma, der trak pengene. Hun prøvede at ringe og skrive til firmaet, men fik aldrig kontakt, og hun forbandt overhovedet ikke firmanavnet på kontoudtoget fra banken med de to flasker shampoo, som hun havde købt mere end et halvt år tidligere.

»Jeg har ikke fået noget medlemsbrev eller medlemskort. Jeg har kun fået de to flasker shampoo, og siden blev der trukket 89 kr. pr. måned. Det er svært at se på et kontoudtog, at der mangler 89 kr. hver måned. Havde det været 800 kr. havde jeg nok opdaget det før,« siger hun.

Betalte i syv måneder uden at vide det

Sammy Rasmussen, der er 33 år, bor i Hellerup og er ambulanceredder, købte en parfume - først syv måneder efter opdagede han, at der lige siden var blevet trukket 89 kr. hver måned.

Sammy Rasmussen fra Hellerup, her med sin datter, opdagede først efter syv måneder, at Luxplus trak penge fra hans konto. Privatfoto

»Jeg synes, at det er enormt fordækt, at jeg blev tilmeldt abonnement, uden at jeg var klar over det. Jeg er ikke typen, der tjekker min konto regelmæssigt. Jeg gør det kun, når mit dankort ikke virker. Derfor opdagede jeg det så sent. Det er en pengemaskine at snyde folk til at købe noget, der er billigt og bruge det til at narre dem ind i en klub. Det er at drive plat på folk. Jeg er vildt harm over det,« siger Sammy Rasmussen.

Lasse Pedersen, Valby, 29 år, kundebetjener hos Danica Pension, har haft en lignende oplevelse. Han og kæresten skulle finde en gave og søgte på en bestemt parfume på Google. Der dukkede et link til Luxplus op, og lidt efter tastede han sine kreditkortoplysninger ind, uden at vide at han samtidig meldte sig ind i fordelsklubben.

Lasse Pedersen fra Valby føler sig taget ved næsen af Luxplus. Privatfoto

Først et par måneder senere opdagede han, at der var trukket 89 kr. på hans konto.

»Jeg synes virkelig, at det er dårligt. Det er jo at tage folk ved næsen,« siger han.

Gurli Petersen på 85 år havnede i den samme fælde. Hun søgte på Google efter naturlægemidlet Husk, fandt det billigt på Luxplus og købte det. Seks måneder senere opdagede hun, at hun var blevet trukket 89 kr. hver måned siden købet.

»Det er forfærdeligt, at man køber noget på nettet og uden at vide det bliver man medlem af en klub, som trækker penge på ens Dankort,« siger hun, som forgæves har forsøgt at få pengene tilbage.

30 klager til Forbrugerombudsmanden

E-mærket har været i tæt samarbejde Luxplus og fem-seks andre fordelsklubber om at indrette siderne, så de er i overensstemmelse med en udtalelse forbrugerombudsmanden har haft til en af siderne. Det er klubber, som sælger bl.a. bøger, hygiejneprodukter og børneprodukter.

Chefjurist Camilla Engel Post fra E-mærket mener, at fordelsklubberne på nuværende tidspunkt lever op til de krav, der har været stillet fra relevante tilsynsmyndigheder i forhold til at oplyse forbrugerne om, at man binder sig til et abonnement, når man køber en vare. Ifølge hende fremgår det af bl.a produktsiderne, at man tilmelder sig et abonnement, ligesom der lægges et abonnement i indkøbskurven sammen med varerne.

»Fordelsklubber er et nyt koncept, som hverken lovgivere eller forbrugere har været forberedt på. Men med de ting, som nu står på siderne, vil det fremgå tydeligt, at man binder sig til et abonnement,« siger Camilla Engel Post.

Forbrugerrådet Tænk har dog i den senere tid modtaget op mod 20 klager over fordelsklubber. De fleste handler om Luxplus, og det går igen i klagerne, at forbrugerne føler, at de er blevet bondefanget.

Luxplus skriver på forsiden, at det er en medlemsklub, men jurist Tina Dhanda fra Forbrugerrådet Tænk er alligevel ikke tilfreds. Screenshot

Luxplus skriver på sin forside, at der er tale om en medlemsklub, og at pengene hurtigt er tjent ind på grund af de store rabatter, men seniorjurist Tina Dhanda Kalsi fra Forbrugerrådet Tænk mener, at det med medlemskabet står for langt nede på siden, hvor produkterne lægges i kurven og hun påpeger, at mange af de forbrugere, der kommer ind på Luxplus.dk, ikke kommer ind på forsiden, men f.eks. fra et Facebook-link eller en Google-søgning, hvorfra de ryger direkte ind på den underside, hvor tilbuddet står.

»Det er et meget væsentligt vilkår, at man er i gang med at melde sig ind i en abonnementsklub, og derfor skal man skrive det meget tydeligt. Det gør Luxplus  ikke, og folk opdager det ikke, fordi den første måned af medlemskabet er gratis, og der derfor kun bliver trukket det beløb, som varen koster,« siger hun.

Tina Dhanda Kalsi mener, at det er særdeles problematisk, at man giver samtykke til indgåelse af en abonnementsaftale, samtidig med at man køber en vare.

»Det må ikke være sådan, at man kommer til at indgå i en løbende betalingsaftale, uden at det har stået helt klart for én, hvad man går ind til,« siger hun.

Hos Forbrugerombudsmanden har 30 forbrugere klaget over Luxplus.dk og dertil kommer yderligere 10 klager over to andre fordelsklubber, Bilablau.dk og Piingu.dk, og man er derfor gået i gang med at undersøge problemstillingen, fortæller fuldmægtig Niels Erik Mourits-Andersen.

»Vi ser flere og flere fordelsklubber, og efter at vi har fået et betydeligt antal klager, har vi nu en dialog med fordelsklubberne om, hvorvidt de oplyser tilstrækkeligt klart, at forbrugerne tegner et abonnement, når de køber en vare, men jeg kan endnu ikke sige, om de gør noget forkert,« siger han.

Amerikanske forbilleder

Hos Luxplus ønsker direktør Martin Schultz Andersen ikke at svare på spørgsmål i telefonen. Han vil have spørgsmål på mail og svare skriftligt.

Han understreger, at Luxplus er en meget seriøs forretning, der på få år har fået mange tusinde tilfredse kunder i Danmark og i Sverige. Med inspiration fra amerikanske koncepter, der på samme vis sælger produkter med rabat til gengæld for et medlemskab, f.eks. Amazon Prime, Thrive Market og Jet.com, er målet - ifølge direktøren - at sælge produkterne til indkøbspris, idet man køber varerne direkte hos grossister i hele EU og dermed springer et led over. Overskuddet i Luxplus kommer fra de 89 kr. pr. måned, som medlemmerne betaler, lyder det i mailen fra Martin Andersen.

»Vi er kede af at høre, hvis man føler sig narret. Vi gør meget tydeligt opmærksom på vores medlemskab på alle sider, samt ikke mindst på forsiden, inden man kan placere en ordre. Når vi har kunder, der føler sig klemt, så prøver vi at finde en løsning i vores kundeservice. Heldigvis har de fleste kunder jo samlet set haft en besparelse, selvom de måske har glemt, at de har accepteret et medlemskab,« skriver han.

Forbrugerrådet Tænk mener, at I ikke tydeligt nok gør opmærksom på, at man melder sig ind i en klub – hvad siger du til det?

»Det undrer os, at de mener sådan. Vi synes ikke, at de har ret. Vi har udformet både vores site og vores markedsføring i tæt dialog med e-mærket. Som nævnt ovenfor, så står det jo tydeligt på forsiden, på alle undersider, samt i selve betalingsflowet - det står endda også i vores annoncer på Facebook! Vi er startet op i den her branche med et langsigtet perspektiv, så selvfølgelig spekulerer vi ikke i det. Medlemskabet er en forudsætning for, at vi kan skaffe så lave priser til vores kunder.«

Nogle af de forbrugere, som Jyllands-Posten har talt med, har pr. kulance fået pengene tilbage, men først efter at Forbrugerombudsmanden er gået ind i sagen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.