Kunder kritiserer hudplejeklinikker

»Schyy. Hvis du ikke siger det til nogen, kan du købe på min medarbejderkonto,« lyder et af salgstrickene, som medarbejderne i tre hudplejeklinikker bruger. Nu får de skæld-ud for deres salgsmetoder.

Artiklens øverste billede
Ritha Jensen må indrømme, at hun lod sig charmere af den engelsktalende mand i Seacret, som var dygtig til at fortælle om produkterne og deres virkning. Foto: Morten Zahle.

Kritikken vælter ned over en israelsk hudpleje-kæde, der inden for de seneste to-tre år har etableret butikker med klinikker i Field's, Fisketorvet og Kolding Storcenter. Her sælger de behandlinger, spa, rensecremer, salt, muddermasker og andre mineralholdige plejeprodukter med særlige egenskaber fra Det Døde Hav.

Seacret er navnet på kæden, som findes i en række lande og markedsfører sig på danske dealsites. Uden for butikkerne står der unge mennesker og kaprer folk til at komme indenfor.

Men skal man tro anmeldelserne på Consumeraffairs og Trustpilot, er det en blandet fornøjelse at besøge butikkerne:

»Hold jer væk fra dette firma og deres beskidte salgsmetoder. Jeg håber ikke, I læser dette for sent. Hvis min fejl kan være med til at spare 100 andre, er det mere end de 900 kr. værd,« lyder det fra en forbruger, som bakkes op af denne hilsen fra en anden forbruger:

Anmeldelserne på Trustpilot er ikke særlig positive. Foto: Morten Zahle.

»Blev i dag indfanget af en af butikkens sælgere i Kolding Storcenter. Normalt lader jeg mig ikke lokke af den slags salgsteknikker, men faldt i. Den unge engelsktalende sælger demonstrerede en ansigtspeeling på min hånd og lovpriste geleens egenskaber. Prisen var høj - 900 kr - hvilket jeg kommenterede. Ansigtscremen kostede det samme, men hvis jeg købte begge, var prisen 900 kr. for begge. Noget af en reduktion. Da jeg stadig syntes, at det var mange penge, kom hun helt hen til mig og hviskede, at hun lige skulle kigge på computeren og kunne tilbyde, at jeg kunne købe cremen via hendes konto. Nu var prisen 450 kr.«

Priser helt hen i vejret

Den 66-årige Ritha Jensen fra Fredericia-egnen har læst kommentarerne på Trustpilot og må indrømme, at hun »hoppede i med begge ben«, da hun forleden besøgte butikken i Kolding Storcenter. Her afleverede hun det gavekort, som hun havde fået af en god veninde, og en ung medarbejder gav hende en ansigtsbehandling og en såkaldt håndspa, mens vedkommende samtidig ivrigt fortalte om produkterne.

Magnetisk, mineralrigt mudder fra Det Døde Hav til 2.500 kr., men Ritha Jensen bliver tilbudt dåsen for 1.000 kr. og senere 800 kr., fordi man angiveligt er kommet til at købe et for stort parti hjem. Foto: Morten Zahle.

Det blev bl.a. forklaret, at hun kunne købe dåsen med mudder - M4 Miniral-rich Magnetic Mud Mask - til en særlig tilbudspris på 1.000 kr., fordi man var kommet til at købe et alt for stort parti hjem fra Israel. Normalprisen var 2.500 kr. Og det tilbud ville ikke være gældende længe, fordi der snart var udsolgt.

Det blev også fortalt, at hun kunne få det tredje produkt gratis, hvis hun valgte at købe to. Et par gange gik medarbejderen ud af det lille lokale og kom tilbage med en besked om, at "bossen" havde været flink og givet tilladelse til at lave en helt særlig pris, så nu kostede dåsen med mudder kun 800 kr.

»Lige da jeg kom ud, syntes jeg, at jeg havde fået en fin behandling, men nu må jeg indrømme, at jeg lod mig charmere af snakken og medarbejderens faglige viden. Jeg fik jo realiteten næsten ingen behandling, som jeg var blevet lovet på gavebeviset,« siger Ritha Jensen, der endte med at købe en rensecreme til 750 kr., som hun fik 149 kr. billigere pga. af gavekortet.

Derudover fik hun nogle produkter foræret - som der stod på gavebeviset.

Salt fra Det Døde Hav, som Seacret sælger for 900 kr. Foto: Morten Zahle.

»Priserne var helt hen i vejret, og jeg håber da ikke, at min veninde har betalt særlig meget for gavekortet,« lyder det fra Ritha Jensen, der i dagene efter besøget hos Seacret blev rød i ansigtet efter behandlingen og derfor vendte tilbage til forretningen, hvor hun afleverede cremen tilbage - og uden problemer fik pengene retur.

Veninden havde betalt 199 kr. for gavebeviset - med en angivet normalpris på 779 kr. Altså en besparelse på 580 kr.

Falsk reklame

På Trustpilot og den internationale side med forbrugeranmeldelser Consumeraffairs klager folk over den aggressive salgsteknik i Seacret:

»Så stillede sælgeren sig i døren til det lille rum jeg havde fået "behandling" i, så jeg faktisk ikke kunne komme ud, uden at jeg meget bestemt efter 20 min. salgstale måtte gå imod hende og presse mig ud af døren. I denne salgstale begynder hun også at tale om, at jeg var en speciel kunde, og at jeg kunne handle fra hendes medarbejderkonto og dermed få rabat. Alt i alt det værste, jeg i mit liv har prøvet. Virkelig ubehageligt at skulle tvinge sig forbi en sælger for at komme ud og så den ufattelige dårlige "ansigtsbehandling",« lyder det fra én kunde, mens en anden skriver:

»Jeg vil anbefale alle at holde sig langt væk fra denne forretning. Uanset om deres produkter er gode eller ej, skal man ikke støtte falsk reklame og salgsteknik. Det holder ikke i Danmark.«

En komisk håndspa

Kirsten Jensen fra København er enig, Hun indløste forleden det værdibevis, som hun havde fået af sin mor, i klinikken på Fisketorvet. Også hun er skuffet over behandlingen og finder salgsmetoderne ekstremt aggressive.

Allerede i døren blev hun mødt af tre sælgere, der stod uden for butikken og prøvede at hive folk ind.

»Jeg fik da en form for ansigtsbehandling, hvor jeg blev duppet med lidt vat og fik lagt en maske, men det hele gik ud på at demonstrere produkterne og vise, hvor fantastiske de var. Der var hverken ansigtsmassage eller varme håndklæder, som man normalt forbinder med en ansigtsbehandling . Det mest komiske var, da jeg skulle have en håndspa. Jeg fik en balje i hænderne og skulle gnubbe salt mellem fingrene, mens hun sprayede vand på. Derefter skulle jeg tørre mig med køkkenrulle. Det handlede mest om at sælge produkterne, og de var dyre,« fortæller Kirsten Jensen, der fik at vide, at hendes gavekort på 150 kr. netop denne dag var 250 kr. værd.

Hun kunne derfor få rabat på en dåse mudder, der med den fratrukkede rabat "kun" kostede 950 kr. Hun syntes, at det var pinligt at sige, at det var dyrt, så hun indvilgede i at købe den.

»Men sælgeren sagde, at hun ville give mig et særligt tilbud på hele serien af produkter, hvis jeg lovede at bruge dem og sige, hvor de kom fra, når jeg fik komplimenter, for dem ville jeg få mange af! Hun ville give mig to produkter gratis med, hvis jeg købte for 1.200 kr.  Jeg sagde nej tak, men ude ved computeren dæmpede hun stemmen og sagde: "Hvis du lader være med at sige det til nogen, kan vi gå ind på min medarbejderkonto, så kan jeg give nogle rabatter." Jeg sagde igen nej tak og gik hjem med min dyre muddermaske.«

Seacret-direktør svarer

Shay Ben Tolila, der er direktør for de tre seacret-butikker i Danmark, siger, at han tager kritikken af salgsmetoderne alvorligt.

»Jeg ønsker ikke, at folk skal synes, vi er aggressive. Hvis det er 10 mennesker, der kritiserer os for det, vil vi dykke ned i det og se, om vi kan gøre det bedre, men hvis det nu var 10 pct. af de mange hundrede kunder vi har, ville det virkelig være et problem,« siger han.

Han fortæller, at medarbejderne har tilladelse til at sælge produkterne til nedsatte priser, men kun når der er særlige kampagner. Han fortæller også, at de har lov til at sælge varer via deres medarbejderkontoer, hvor de får 50-70 pct. rabat, men kun i helt særlige tilfælde. Han er derimod ikke tilfreds med at høre, at en medarbejder har fortalt, at prisen for en dåse M4-mudder er 2.500 kr., for den er rettelig 2.300 kr.

»Vi er et lille firma, som bruger dealsites til at få kontakt med kunderne, for vi har ikke penge til reklamer i tv og blade. For os handler det om at give kunden en god oplevelse i butikken og give dem masser af information om vores produkter. Vi giver rabatter, men det er ikke for at sælge produkterne. Det er for at give kunden et godt tilbud på et produkt, som vi kan se, kunden vil have gavn af. Og det foregår efter helt bestemte regler. Vi tillader ikke, at sælgeren kommer tilbage med en ny og lavere pris på et produkt blot fordi kunden synes, at den først oplyste pris var for høj,« siger han.

Shay Ben Tolila pointerer i øvrigt, at alle kunder kan få pengene tilbage, hvis de har fortrudt deres køb - selv hvis de har taget produktet i brug.

M4-mudderet kan i øvrigt købes flere steder på nettet - bl.a. på Ebay til cirka 400 kr., men Shay Ben Tolila understreger, at hvis man køber det dér, kan man ikke være sikker på, at det er det originale mudder fra Det Døde Hav, som er i dåsen.

Har du oplevet aggressive sælgere eller dårlige kundeservice? Skriv din historie herunder.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.