"Statsgodkendte" psykoterapeuter vildleder

Flere psykoterapeuter reklamerer med, at de statsgodkendt. Det er ulovlig vildledning, fastslår eksperter.

Artiklens øverste billede

Mennesker, der søger en psykoterapeut, er i en særlig sårbar situation, og derfor kan det være ekstra groft, når flere af landets psykoterapeuter markedsfører sig med, at de ”statsgodkendt” eller ”godkendt af Socialministeriet”. En sådan godkendelse findes nemlig ikke, og ingen ministerier fører kontrol med psykoterapeuterne.

Jan Trzaskowski, lektor i markedsføringsret på CBS, påpeger, at der er et særligt forbud mod, at en erhvervsdrivende hævder, at dennes produkt er godkendt eller tilladt af en offentlig eller privat instans, hvis det ikke er tilfældet.

»Markedsføringsloven forbyder udsagn, som er forkerte eller egnede til at vildlede; forudsat at det kan påvirke forbrugernes adfærd. Oplysninger om godkendelser er vigtig information for personer, der enten søger en psykoterapeut eller en uddannelse – og derfor er det ulovligt at anvende udsagn om at en psykoterapeutuddannelse er statsgodkendt, når nu det ikke er muligt.

Falsk varebetegnelse

I Dansk Psykoterapeutforening erkender næstformand Allan Holmgren, at det er over stregen, når psykoterapeuter skriver, at de statsgodkendt.

»Det må de selvfølgelig ikke. Det er falsk varebetegnelse, og det bør vi skride ind over for,« siger han.

I Psykologforeningen kalder formand Eva Secher Mathiasen sagen »alvorlig«:

»Vi er bekendt med, at mange psykoterapeuter annoncerer på den måde. Det rammer borgerne, for man risikerer at gå ind i et psykoterapeutisk forløb med en forventning om, at den, der yder psykoterapien, kan noget, som vedkommende ikke nødvendigvis kan. I værste fald betyder det, at borgere, der har et reelt behandlingsbehov, ikke får dækket det, og at ondt kan gøres værre.«

Man må ikke vildlede

Ifølge fuldmægtig Mette Maaløe fra Forbrugerombudsmandens kontor gælder det for alle erhvervsdrivende, at man ikke må vildlede:

»Det vil være en overtrædelse af markedsføringsloven, hvis man i strid med sandheden markedsfører sig med ”offentlige godkendelser”, for det er noget, forbrugerne lægger stor vægt på,« siger hun.

Læs hele artiklen i Premium. Klik på artiklen herunder og meld dig til, hvis du ikke allerede er abonnent. Den første måned er gratis, og der er ingen binding.

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.