Mindre end seks timers søvn pr. nat ændrer kroppen

Blot én uge med dårlig søvn kan tilsyneladende få konsekvenser for helbredet.

Artiklens øverste billede
En ny undersøgelser har givet endnu en god grund til, at man skal sørge for at få sin søvn.

Man skal efter alt at dømme sørge for at få sine otte timers søvn.

Ny forskning viser i hvert fald, at mindre end seks timers søvn pr. nat i kun én uge ændrer aktivitetsniveauet i mere end 700 gener og dermed også kroppens kemiske sammensætning.

Det er forskere på universitetet i Surrey, som har analyseret blodet hos 26 personer efter hhv. 10 timer og 6 timer i sengen over en uge.

Generne holdt nede

I første uge tilbragte de 10 timer i sengen og sov i gennemsnit 8,5 af dem, mens de ugen efter lå i sengen 6 timer, hvoraf de sov 5 timer og 42 minutter.

Begge uger blev afsluttet med, at testpersonerne blev holdt vågne i 39-41 timer.

Blodprøverne viste ifølge The Guardian, at efter at testpersonerne havde haft en søvnfattig uge, blev 444 geners aktivitet holdt nede, mens 267 gener var mere aktive end hos testpersoner, der havde sovet rigeligt.  

Man bliver ikke kun træt

"Det var en overraskelse for os, at selv relativt beskedne forskelle i søvnlængden leder til disse forskelle," siger professor Derk-Jan Dijk til The Guardian.

"Det indikerer, at søvnforstyrrelser og mangel på søvn gør mere end træt," fortsætter Derk-Jan Dijk, som er leder af Surrey Sleep Research Centre ved Surrey University.

Ændringer i gener, som styrer stofskiftet, kan resultere i eller forværre bl.a. diabetes og fedme.

Andre af de observerede ændringer er sket i gener, der har med stress og aldring at gøre, og endelige er der bl.a. også taler om ændringer, som kan øge risikoen for hjertesygdomme.

Vurder søvn på kvalitet

Hvor længe det tager, før generne igen opfører sig, som de plejer, siger undersøgelsen intet om.

Men hører man til dem, som ikke får sine otte timer hver nat, bør man ikke blive alt for bekymret, mener professor Jim Horne fra Loughborough Universitets Sleep Research Centre.

"Vi skal være forsigtige med at gøre sådanne opdagelser til generaliseringer for f.eks. de, der altid sover seks timer og er glade for det. Derudover kan søvn tilpasse sig forandringer og skal også vurderes på kvalitet, ikke kun på mængden," siger han til The Guardian.

Han tilføjer, at testpersonerne derudover også kan have været stresset, da de afsluttede testforløbet med at blive holdt vågne i over et døgn.

Tidligere undersøgelser har vist en sammenhæng mellem manglende søvn og overvægt,  dårlig hukommelse og overdødelighed.

Andre læser

Mest læste

Del artiklen