Løb langsomt i dit maratonløb

De ca. 42 km er ofte uforudsigelige, og derfor er dispositionen afgørende for resultatet.

Artiklens øverste billede
Et langsomt udlæg i et maratonløb er ifølge træningsvejleder, Brian Dåsbjerg, vejen frem til et fornuftigt løb. Foto: Ole Lind.

Flere måneders træning og adskillige kilometer kan være spildt arbejde i løbet af kort tid, hvis man forcerer tempoet i starten af et maratonløb. Derfor gælder det for flere om at trække i bremsen, når over 11.000 løbere i København søndag begiver sig ud på de 42,195 km.

Ifølge træningsvejleder, Brian Dåsbjerg, gælder det om at starte defensivt.

"Det gælder om at lægge ud i et tempo, som er en smule langsommere, end den gennemsnitsfart, man forventer. Brug de første kilometer som en slags opvarmning. Løb stille og roligt af sted, og når du så kommer på den anden side af det første væskedepot, så begynder det hele at løsne lidt op, og reelt set er det først der, at løbet starter," siger Brian Dåsbjerg.

Undgå dehydrering

Brian Dåsbjerg, der selv har erfaring med den lange distance, uddyber, at starten ved et maratonløb ofte kan være en anelse hektisk, og derfor råder han folk til at tage det med ro de første kilometer.

"Der er rigtig mange mennesker ved starten omkring en, og man kan hurtigt blive grebet af stemningen og komme til at løbe for hurtigt. Og ryger man først ud i en dehydrering, så bliver man ramt rigtig hårdt," forklarer Brian Dåsbjerg, der også er tidligere verdensmester i militær femkamp, men som i dag fungerer som vejleder for løbere.

null

Andre læser

Mest læste

Del artiklen